Brev:
Sprog-udvikling hos to-sproget
12. september 2010
Alder:
14 mdr.
Sprog-udvikling hos to-sproget
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål vedr. sprog.
Marie vokser 100% tosproget op. Hendes far taler tysk til hende og jeg dansk. Derudover taler vi indbyrdes tysk, for det er det sprog, vi har lært hinanden at kende på, ligesom Marie er i en tysk dagpleje. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan støtte hende i at lære dansk, da det jo er det sprog, hun hører mindst.
Hun taler ikke endnu, men vi ved godt, at det tager længere tid før der kommer gang i sproget.
Hun har dog en utrolig interesse for sprog. Hun elsker bøger. Hun kan sidde meget længe og se i bøger – noget vi støtter, så hun har mange forskellige :-) Hun sidder og kigger og peger, når hun vil vide, hvad de forskellige ting hedder. Hun peger på mange ting i hjemme og vil vide, hvad de hedder. Når vi kører i bil, har hun ikke brug for alt mulig legetøj men bare en bog.
Hun ved, hvor sin/vores mave, hår, ører, næse og mund er. Det kan hun pege på, både hos os og sig selv, og hun forstår det på begge sprog. Hun forstår de fleste ting vi beder hende om som f.eks. at sætte sig ned på numsen, drikke en tår, at, giv os sutten/bogen osv,
Hun har siden hun var ti måneder kunne sige ae-ae (kun på dansk), ligesom hun kan finde ud finde ud af at ae vores to katte, og godt ved at hun kun må røre ved dem på den måde.
Hun elsker at få læst højt, og hun gider ikke rigtig baby-bøger mere, det keder hende hurtigt. Hun vil gerne have læst lidt længere historier, helst på tysk, så hendes far kan sidde og læse flere pixie-bøger i træk højt for hende.
Hun er med andre ord meget sprog-interesseret! Jeg vil gerne udnytte det til at styrke hendes forståelse for dansk. Har du nogle tips til det? Du skal lide vide, at jeg selvfølgelig kun taler dansk til hende!
På forhånd mange tak.
Mange hilsner,
Sanne