Sprog-udvikling hos to-sproget

12. september 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Sprog-udvikling hos to-sproget

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål vedr. sprog.

Marie vokser 100% tosproget op. Hendes far taler tysk til hende og jeg dansk. Derudover taler vi indbyrdes tysk, for det er det sprog, vi har lært hinanden at kende på, ligesom Marie er i en tysk dagpleje. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan støtte hende i at lære dansk, da det jo er det sprog, hun hører mindst.

Hun taler ikke endnu, men vi ved godt, at det tager længere tid før der kommer gang i sproget.
Hun har dog en utrolig interesse for sprog. Hun elsker bøger. Hun kan sidde meget længe og se i bøger – noget vi støtter, så hun har mange forskellige :-) Hun sidder og kigger og peger, når hun vil vide, hvad de forskellige ting hedder. Hun peger på mange ting i hjemme og vil vide, hvad de hedder. Når vi kører i bil, har hun ikke brug for alt mulig legetøj men bare en bog.

Hun ved, hvor sin/vores mave, hår, ører, næse og ...

Annonce

... mund er. Det kan hun pege på, både hos os og sig selv, og hun forstår det på begge sprog. Hun forstår de fleste ting vi beder hende om som f.eks. at sætte sig ned på numsen, drikke en tår, at, giv os sutten/bogen osv,

Hun har siden hun var ti måneder kunne sige ae-ae (kun på dansk), ligesom hun kan finde ud finde ud af at ae vores to katte, og godt ved at hun kun må røre ved dem på den måde.

Hun elsker at få læst højt, og hun gider ikke rigtig baby-bøger mere, det keder hende hurtigt. Hun vil gerne have læst lidt længere historier, helst på tysk, så hendes far kan sidde og læse flere pixie-bøger i træk højt for hende.

Hun er med andre ord meget sprog-interesseret! Jeg vil gerne udnytte det til at styrke hendes forståelse for dansk. Har du nogle tips til det? Du skal lide vide, at jeg selvfølgelig kun taler dansk til hende!

På forhånd mange tak.

Mange hilsner,

Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder