Brev:
Juleproblematik
12. september 2010
Alder:
14 mdr.
Juleproblematik
Hej Helen.
Lige et sidste spørgsmål i denne runde :-)
Det drejer sig om julen, selvom der er lang tid til :-)
Vi er inviteret til jul hos mine bror, hans kæreste og deres tre sammenbragte børn. Derudover kommer hele hendes familie, så der i alt er 8 voksne og 6 børn – uden os medregnet. De bor i et lille hus på ca 85 Kvm2, så der er ikke rigtig mulighed for at trække sig tilbage. Marie er til jul knap 18 måneder gammel.
Jeg overvejer at sige fra til jul, hvilket nok gør min svigerinde sur, for hun har planlagt de her jul i over et år. Men sagen er den, vi skal altså køre meget langt hver vej eller overnatte på hotel. Jeg synes, det er lidt skørt, for jeg mener ikke Marie får meget ud af julen endnu. Jeg kunne godt tænke mig, at vide, hvad dine tanker er om det?
Det er ikke fordi, jeg vil boykotte julen, men jeg vil gerne have at vi har nogle hyggelige dage sammen alle sammen. Det får vi ikke, hvis Marie skal holde sig vågen længe og lægges hen et sted for så blive vækket, når vi skal køre. Så er hun bare sur og træt i flere dage. Vi kan ikke overnatte hos min bror.
Min svigerinde forstår det overhovedet ikke, da vi ser helt forskelligt på de her ting. Hun er altid på farten med sine børn hver weekend! Det betyder også, at hendes børn tit er meget overgearede - hvilket med sikkerhed også er tilfældet juleaften, så jeg ved, at der ikke er et roligt sted, hvor vi kan lægge Marie hen.
Min svigerinde kan ikke forstå, at vi overvejer at holde jul hjemme, da hendes egen søster kommer med et barn, der er meget yngre end Marie, men hendes søster bor også kun et par minutter derfra.
Sidste år holdte vi ”eftermiddagsjul” og det vil jeg gerne igen i år. Maries faster og hendes kæreste vil rigtig gerne komme, så der vil blive fejret jul bare på en lidt mere rolig måde.
Hvad synes du? Overreagerer jeg, eller har du nogle gode tips til, hvordan jeg kan forklare min svigerinde, at jeg synes, det er for tidligt med en ”aftenjul” for Marie.
Mange hilsner,
Sanne