Svar: Taleøvelser
8. september 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Michelle
Børns sprog udvikler sig forskelligt, fuldstændig ligesom børn også udvikler sig forskelligt på alle andre punkter og de normale rammer er meget vide ...
Der er dog gennemsnitligt lidt pejlemærker at gå ud fra:
Det 1 årige barn har et aktivt ordforråd på to til fem ord, men forstår mange flere. I 12-18 måneders alderen vil barnet begynde at kunne forstå små opfordringer som f.eks. "hent bamsen" eller "hvor er din mave?" og så løfter de op i blusen og peger på den. Børn i dine drenges alder vil forstå langt mere end de ofte vil sige selv.
Når de begynder at blive ca 1½ år, så vil sproget tage mere fart og de begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)
Man siger at børn her får en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt et ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere... Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".
I 4-5 års alderen vil de fleste børn have et ordforråd der ligger mellem 1500-2000 ord og barnet fortæller lange historier. Barnet oplever desuden også 'ordets magt' og hvordan man kan bruge sproget på forskellig vis.
Der er undersøgelser som viser at piger generelt er lidt hurtigere end drenge, når det drejer sig om at 'knække sprogets kode':)
Med hensyn til at være to-sproglig eller skulle lære tre sprog, som lyder til lidt at være tilfældet hos jer, så er det rigtig vigtigt at I forældre bruger jeres modersmål overfor jeres drenge. Der er, når man taler på sit modersmål, en masse nuancer i sproget og en føling med sproget, som jeres drenge naturligt vil få med sig, når I taler til dem og som de har brug for.
Man sagde førhen at børn der voksede op med flere sprog ofte var langsommere til at tale - det er faktisk ikke rigtigt. Det der normalt sker er, at barnet optager ord fra alle de sprog, det udsættes for og det betyder at barnets ordforråd bliver sammensat af flere sprog. Ser man således kun på hvor godt jeres drenge taler dansk, så vil de sandsynligvis have en mindre ordforråd end andre børn, der kun skal forholde sig til dansk. Men ser man i stedet på, hvad de kan af både danske, engelske og hollandske ord, så vil de ikke være langsommere eller bagud. Taler I alle tre sprog vil I således fint kunne forstå hvad de siger.
I skal altså forvente at drengene på sigt vil blande deres sprog og så lærer de stille og roligt hen af vejen at skille det ad :)
Der er ikke umiddelbart noget i det I fortæller som virker bekymrende, det lyder som om at de er rigtig godt igang sprogligt, de peger vil gerne have at I sætter ord på ting, de kommunikerer med lyde, fagter og mimik og interesserer sig for at kommunikere. Det er rigtig fint. Så skal det nok komme hen af vejen.
Det bedste I kan gøre er at tale med dem, synge for dem og læse bøger for dem. Find bøger, hvor I skal lede efter ting, så du kan gentage ordet de skal være opmærksom på flere gange - jo mere de hører ordene, jo bedre bliver de til dem. Brug det samme i hverdagen, gentag ordene for dem på flere måder f.eks. "vil du have et glas mælk?", "nu hælder mor mælken op i koppen", "Umm, kold mælk smager godt", "Hov nu er mælkekartonen tom", "Nu er der ikke mere mælk" eller lignende. Ved at tale om mælk på flere måder samtidig med at I har fokus på netop mælk, så lærer drengene ordet mælk at kende :)
Hvis du oplever at drengene går i stå rent sprogligt, så vil det være en rigtig god idé at få tjekket deres ører hos en ørelæge. Man kan lave en høretest og finde ud af om de rent faktisk kan høre .. måske har de også fået testet deres hørelse, da de blev født - det gør man normalt i DK, jeg ved ikke hvordan det er hos jer ...
Gentagende mellemørebetændelser kan gøre at børn begynder at tale senere og hvis drengene har haft problemer med dette, så kan du også få ørerne tjekket af en ørelæge.
Men ellers lyder det som om at I bare skal snakke videre og tro på at der nok skal komme flere lyde på - interessen er der i hvert fald og det er super vigtigt :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske