Brev:
Taleøvelser
8. september 2010
Alder:
17 mdr.
Taleøvelser
Hej Helen
Jeg har to tvillingedrenge på knap 17 måneder.
De taler ikke så meget endnu. Kun et par få tydelige ord. De taler rigtig meget babysporg, og siger engang imellem noget, der lyder som ord, men jeg tror, at det er et tilfælde, hvis det passer med det, som de laver.
Det forvirrer dem måske, at vi taler dansk med dem, men vi bor i Holland, så de hører meget hollandsk. Vores venner/babysitter og i playgroup tales der engelsk.
Jeg har en fornemmelse af, at de forstår det meste. Hvis jeg f.eks. beder dem om at komme med deres sokker, så gør de det.
Vi ser andre børn, som har et stort ordforråd omkring 1 årsalderen.
Hvornår er det almindeligt, at børn begynder at kunne flere ord? Jeg har læst, at børn bør lære 2-3 nye ord hver måned fra 1 års alderen. Det kan mine børn så langt fra.
Er der nogle øvelser vi kan lave med dem, for at hjælpe dem lidt på vej?
De spørger meget til, hvad de forskellige ting hedder. De peger på alt, hvad de ser og spørger: "Hvad er det?"
men de gentager ikke de ord, vi siger.
Vi har prøvet at lave forskellige mundmotoriske øvelser f.eks. tilbyde dem sugerør af forskellig størrelse, og de drikker fint af både glas og kopper af forskellig tykkelse. De kan fløjte på forskellige typer fløjter, så jeg synes, at de har en meget god forståelse af det med at puste og bruge munden til andet end at spise.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Michelle