Taleøvelser

8. september 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Taleøvelser

Hej Helen

Jeg har to tvillingedrenge på knap 17 måneder.
De taler ikke så meget endnu. Kun et par få tydelige ord. De taler rigtig meget babysporg, og siger engang imellem noget, der lyder som ord, men jeg tror, at det er et tilfælde, hvis det passer med det, som de laver.

Det forvirrer dem måske, at vi taler dansk med dem, men vi bor i Holland, så de hører meget hollandsk. Vores venner/babysitter og i playgroup tales der engelsk.

Jeg har en fornemmelse af, at de forstår det meste. Hvis jeg f.eks. beder dem om at komme med deres sokker, så gør de det.

Vi ser andre børn, som har et stort ordforråd omkring 1 årsalderen.

Hvornår er det almindeligt, at børn begynder at kunne flere ord? Jeg ...

Annonce

... har læst, at børn bør lære 2-3 nye ord hver måned fra 1 års alderen. Det kan mine børn så langt fra.

Er der nogle øvelser vi kan lave med dem, for at hjælpe dem lidt på vej?

De spørger meget til, hvad de forskellige ting hedder. De peger på alt, hvad de ser og spørger: "Hvad er det?"
men de gentager ikke de ord, vi siger.

Vi har prøvet at lave forskellige mundmotoriske øvelser f.eks. tilbyde dem sugerør af forskellig størrelse, og de drikker fint af både glas og kopper af forskellig tykkelse. De kan fløjte på forskellige typer fløjter, så jeg synes, at de har en meget god forståelse af det med at puste og bruge munden til andet end at spise.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Michelle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet