Svar: Slap i ryggen og nakken
4. september 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Jeg synes umiddelbart det vil være fint lige at få lægen til at se på jeres dreng. Det kan godt være at han har brug for ekstra tid til at finde styrke i sin nakke, men jeg synes ikke du skal gå rundt og være bekymret. Altid hellere tjekke en gang ekstra og så forhåbentlig finde ro derved :)
Det lyder som om at du allerede gør meget for at styrke hans nakke og rygmuskler og det er netop i maveliggende stilling han bliver styrket. Han kan ligge på maven på gulvet med en pude under brystkassen, han kan også ligge på maven hos dig - på din brystkasse eller hen over dine lår.
Når du bærer ham rundt, så må han gerne ligge på maven på din underarm, så han også ligger på maven i din favn. Han kan få styrken og ligge på maven på mange måder :)
Når man er to måneder gammel, så vil man normalt kunne løfte hovedet op fra underlaget, når man ligger på maven. Han vil løfte sit hoved og vil også kunne dreje hovedet - stadig kortvarigt, så falder det ned på underlaget igen. Du skal naturligvis hele tiden mærke en forbedring, kunne fornemme at han bliver stærkere og stærkere og kan holde hovedet i længere og længere tid. Han skal altså blive bedre og bedre til det :)
Når du holder ham i armene så er det naturligt at han stadig vil have brug for støtte til sit hoved, men du skal også her kunne mærke at han bliver stærkere og stærkere. At kunne holde hovedet selv, kunne dreje det bevidst og holde det i længere tid kan du ikke forvente endnu.
Jeg vil ud fra det fortæller formode at det kommer stille og roligt, men for en sikkerheds skyld er det helt fint lige at drøfte det med jeres læge - som sagt er det dumt hvis du går rundt og bekymrer dig unødigt :)
Vær også opmærksom på at der sandsynligvis er ansat en børnefysioterapeut i jeres kommune, som vil kunne se på jeres dreng og lave nogle øvelser I kan bruge, guide dig og hjælpe dig videre :)
Rigtig meget held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske