Svar: Slap i ryggen og nakken

4. september 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Jeg synes umiddelbart det vil være fint lige at få lægen til at se på jeres dreng. Det kan godt være at han har brug for ekstra tid til at finde styrke i sin nakke, men jeg synes ikke du skal gå rundt og være bekymret. Altid hellere tjekke en gang ekstra og så forhåbentlig finde ro derved :)

Det lyder som om at du allerede gør meget for at styrke hans nakke og rygmuskler og det er netop i maveliggende stilling han bliver styrket. Han kan ligge på maven på gulvet med en pude under brystkassen, han kan også ligge på maven hos dig - på din brystkasse eller hen over dine lår.

Når du bærer ham rundt, så må han gerne ligge på maven på din underarm, så han også ligger på maven i din favn. Han kan få styrken og ligge på maven på mange måder :)

Når man er to måneder gammel, så vil man normalt kunne løfte hovedet op fra underlaget, når man ligger på maven. Han vil løfte sit hoved og vil også kunne dreje hovedet - stadig ...

Annonce

... kortvarigt, så falder det ned på underlaget igen. Du skal naturligvis hele tiden mærke en forbedring, kunne fornemme at han bliver stærkere og stærkere og kan holde hovedet i længere og længere tid. Han skal altså blive bedre og bedre til det :)

Når du holder ham i armene så er det naturligt at han stadig vil have brug for støtte til sit hoved, men du skal også her kunne mærke at han bliver stærkere og stærkere. At kunne holde hovedet selv, kunne dreje det bevidst og holde det i længere tid kan du ikke forvente endnu.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg vil ud fra det fortæller formode at det kommer stille og roligt, men for en sikkerheds skyld er det helt fint lige at drøfte det med jeres læge - som sagt er det dumt hvis du går rundt og bekymrer dig unødigt :)

Vær også opmærksom på at der sandsynligvis er ansat en børnefysioterapeut i jeres kommune, som vil kunne se på jeres dreng og lave nogle øvelser I kan bruge, guide dig og hjælpe dig videre :)

Rigtig meget held og lykke med ham og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin