Svar: Tilknytning
2. september 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Hvis din dreng ikke med sikkerhed får ½ liter mælk dagligt, så synes jeg du skal suppleres hans kost med kalktilskud.
Calcium (kalk) er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet. Koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis indtaget af calcium gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Så jeg synes I skal tale med jeres læge om, hvorvidt jeres dreng har brug for ekstra kalk.
D-vitamin skal han også have og også jerntilskud dagligt, med den alder han har.
Med hensyn til at jeres dreng søger sin far mere end han søger sin mor, så hænger dette naturligt sammen med at det er far, der i en længere periode har taget sig af ham. Fordi du har været indlagt og nu er sengeliggende, så har far måtte tage sig stort set af det hele omkring jeres søn og derfor er det naturligt at han foretrækker ham ...
Ja det gør ondt, det kan jeg godt forstå du synes, men det er vigtigt at du ikke tager det personligt, men prøver at se det som en naturlig og sund reaktion. Det betyder ikke at din dreng ikke også elsker dig, men han føler sig mest tryg ved at far gør tingene, fordi det for ham er mere genkendeligt, det han er vant til.
Jeres dreng er i separationsfasen og det betyder at han naturligt øver sig i at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, han øver sin selvstændighed. Han begynder f.eks. at kravle, rejse sig ved tingene og bevæger sig rent fysisk væk fra jeres favn og skød. For at kunne gøre dette, for at kunne separere sig er han nødt til at føle sig ekstra tilknyttet. Det betyder at han lige nu er i en separation-gentilnærmelses-fase, hvor han på den ene side ikke vil op, afviser, skubber væk og på den anden side har brug for netop at putte lidt ekstra og finde tryghed i favn.
Det er helt normalt for hans udvikling og man vil ofte i denne alder derfor netop mærke mere mor- eller farsyge - eller skulle man måske kalde mor- eller farglæde :)
Det er vigtigt at du ved at det er naturligt og at han udvikler sig i sund og normal retning - men det betyder ikke at du skal give op. Hvis han mærker at du trækker dig, så kan det nemlig også forstærke problematikken. Det er vigtigt at han mærker at du rigtig gerne vil ham og nyder at være sammen med ham og at han ikke mærker, at han netop ved at skubbe dig væk, får en spændende reaktion - at du bliver ked af det, såret osv. for så vil han naturligt udforske denne reaktion endnu mere ...
Det er også vigtigt at far signalerer at det her kan mor ligeså godt klare som jeg. Hvis far signalerer at han er bedre end dig, så vil det jo også bekræfte ham i at han skal foretrække ham. Men det er en balance, for han har jo netop også brug for ham netop nu, fordi han øver sig i at separere sig og far er her den sikre base, som han skal separere sig fra og derfor også nødt til at være der.
Når du nu kommer ud af sengen og kan gøre ting med din søn, jer to alene, så skal du gøre det. Det er vigtigt at I laver netop ting på tomandshånd og får styrket båndet imellem jer på den måde.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske