Svar: Hvordan kan jeg træne hendes ryg/nakke muskler udover at ligge på maven?

2. september 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære frustrerede mor

Fladt baghoved eller skævhed af kraniet opstår, når barnet placeres langvarigt i samme stilling og derfor er det rigtig vigtigt at du er opmærksom på, at din datter skal ligge så meget på maven som muligt.

Det er netop i maveliggende stilling at man fuldstændig undgår tryk eller pres på kraniet og derfor er det bedst, hvis hun kan være på maven, når hun er vågen. Hun skal heller ikke placeres i skråstol eller lignende - det dur ikke, da en sådan også giver tryk på hovedet/nakken.

Derudover skal hun, når hun bæres på jeres arm, også der bæres maveliggende eller bæres på den arm, som ikke trykker hendes hoved, eller bæres så hun så vidt muligt holder hovedet frit. Du skriver at hun er flad i baghovedet, men nævner også at kiropraktor har sagt at hun er skæv i nakken og du skal være opmærksom på om hun er skæv i siderne af hovedet. Hvis hun f.eks. er skæv i venstre side af hovedet, så skal hun bæres på jeres venstre arm. Når I bærer hende på venstre arm, så vil hendes højre og dermed ikke flade side være den der 'presses' ind mod jeres bryst og den venstre side af hovedet vil være fri.

Vær på samme måde opmærksomme når hun spiser uanset om hun får bryst eller flaske, - hun skal så vidt mulig ligge, så hun ikke får et tryk på hovedet, på den side, hvor hun er flad. Hvis hun er helt flad i baghovedet, så prøv at støtte hendes hoved ved at holde hende nede omkring nakken og så selve baghovedet går fri og ikke får tryk.

Når hun sover, så skal I sørge for at hendes hoved bliver drejet til den side, hvor hun ikke er flad og hun skal hjælpes til at holde sit hoved i den stilling. Hvis hun er helt flad i baghovedet så skal hun altså ikke ligge fladt med hovedet og kigge frem, men skal ligge med hovedet drejet til henholdsvis venstre og højre side.

Tag en sok og fyld den med grødris, så I får en lidt tung og fortsat blød pose. Læg den ved hendes hoved, når hun skal sove, så er det med til at holde hendes hoved til siden, hvor I gerne vil have det liggende. I kan være nødt til aktivt at gå ind og dreje hendes hoved til siden, når hun sover og flytte på hendes hoved, så hun "tvinges" til at holde hovedet til siden og ikke får lov til at ligge med baghovedet fladt mod underlaget.

Læg hende også modsat i sengen, hvis sengen står op af væggen, så kigger hun måske mere ud i værelset end ind og ved at ligge hende modsat, kan I få hende til naturligt at dreje sit hoved, fordi hun vil søge mod lyset. På samme måde skal uroer osv. hænges op til den side, hvor I vil have hende til at se hen.

Lejringsbetinget skævt kranie ikke giver nogen alvorlige følgetilstande, men er et mere kosmetisk problem og naturligvis synd for barnet, hvis det vokser op med et skævt hoved. Der vil normalt blive kompenseret for skævheden i takt med at barnet bliver ældre - men forsvinde helt gør det sjældent og derfor skal man også gøre, hvad man kan for at forebygge at det sker ... Det er især de første 3 måneder at kraniet tager form efter hvordan barnet lejres og det kan være svært at rette fuldstændig op på det efter den alder - men give op, må du ikke ...

Annonce

... :)

For at få jeres datter til at ligge mere på maven, så skal I tænke alternativt, I skal gøre det spændende at ligge på maven. Det er fint med en pude under brystkassen - du kunne også købe en drejeskive - det kunne f.eks. være et "Spin & Explore tæppe" fra Lamaze. Det kunne gøre at hun hellere ville være på maven.

Men også at ligge på maven hen over jeres ben, kan være en idé. Eller bruge en stor gymnastikbold, ligge hende på maven hen over den og vippe den frem og tilbage, så det samtidig er lidt sjovt, vil være en god idé.

Ligge på maven foran et spejl, f.eks. sat op foran puslepuden, så hun kan ligge og se på sig selv og også se dig i spejlet, kan gøre at det er sjovere at ligge der.

Alle børn skal ligge på maven, det er fra maveliggende stilling at barnet lærer at trille omkring, dreje om sin egen akse, får styrke i nakke og ryg og bliver stærk nok til at kunne side, det er fra maveliggende stilling at barnet lærer at krybe og derefter at kravle. Så at ligge på maven er nødvendigt.

Men det er klart, at hvis barnet ikke har været vant til det og hvis barnet har ondt i nakken, har problemer med skævhed, stramme hals-og nakkemuskler, sener osv. ja så er det naturligvis ikke særlig rart at ligge på maven og barnet kan og vil naturligt have brug for mere tid til at lære det og finde ud af at det faktisk er okay :) Det er jo super hårdt at ligge på maven, - prøv selv, du bliver hurtigt træt af det og det gør vores børn også. Men derfor er det nu stadig vigtigt at de gør det :)

Du spørger om din datter motorisk virker alderssvarende og her er børn jo meget forskellige ... men generelt vil et barn på fire måneder kunne:

- Ligge på maven, løfte sig op og kigge sig omkring. Ligger på albuerne, med albuerne ind under brystkassen.

- Holde hovedet og dreje det bevidst efter lys og lyd, sidder du med din datter på sofaen og far kommer ind i stuen, ja så kigger hun bevidst efter ham og følger ham med øjnene fra døren og hen til jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Når hun ligger på maven og har hovedet højt løftet vil hun ofte få overbalance og trille om på siden. Derfra finder hun nu ud af at komme videre om på ryggen.

- Holder du hende i hænderne, så trækker hun sig selv op i midtstilling, hun holder hovedet, bruger sine armkræfter og kommer på den måde op at sidde. Hun svejer stadig i ryggen og kan ikke sidde uden at du holder hende, men hun har kræfter i arme, nakke og skuldre og kan selv trække sig op og holde hovedet hele vejen.

- Hun står på dit skød, når du holder hende om livet.

- Hun kan gribe en rangle

- Hun griner højt og smiler spontant.

- Hun bliver mere og mere opmærksom på små detaljer, en plet på bordet kan fange hendes opmærksomhed og hun prøver at tage ud efter den

- Hun pludrer mere og mere varieret

- Hun bruger sine hænder rigtig meget. Da hun endnu ikke kan kravle eller gå, så forsøger hun at trække verden ind til hende, hun studerer sine hænder og nyder, hvis du synger fagte sange for hende og vil også forsøge at efterligne de bevægelser hun har set dig lave.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder