Brev:
Renlighedstræning og skole
2. september 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Renlighedstræning og skole
Kære Helen
Helen, denne gang skriver jeg til dig vedrørende renlighedstræning.
Vi begyndte i august maaned, hvor vi var paa ferie, at tage bléen af Oscar. Der var varmt, og jeg tror, det var dejligt for ham at gaa uden ble paa. Han fandt hurtigt ud af at tissemanden faktisk tisser og at der ogsaa kommer stort en gang i mellem, som han vist nok blev noget imponeret af :).
Vi blev dog ved med at give ham "ble-underbukser" paa, hvis vi skulle køre i bil eller andet, hvor det var lidt besværligt at komme til at tisse, men vi satte ham alligevel paa potten til faste tidspunkter, som inden vi skulle ud af døren, eller inden middagslur osv.
Efter vi er kommet hjem, har jeg kun givet ham ble paa naar han skulle sove, og har sat ham paa potten rimelig ofte, eventuelt mens hans legede eller han har siddet med en bog, eller vi har ogsaa siddet sammen paa toilettet, ved ikke om det er pedagoisk korrekt, men jeg ville prøve at gøre det til noget behageligt for ham? Nogle gange har han tisset i potten, hvis jeg lige har ramt det rigtige tidspunkt.
Han sidder nogle gange længe paa potten, hvis han leger og det generer ham ikke, men det er ikke altid, det giver noget resultat. Hvorefter han saa kan tisse to minutter bagefter i bukserne. Han kan ikke sige til inden, men han kommer som regel og siger hvis han er vaad. Vi er paa ca. 6 uheld om dagen.
Naar jeg kan se at han er ved lave stort, vil jeg gerne have ham paa potten, men det vil han helst ikke, saa jeg presser ham ikke, dvs han laver stort i underbukserne.
Som jeg tolker det, er han bare ikke klar, og maaske skulle vi holde en pause og begynde igen paa et andet tidspunkt...?
Vi har dog et problem, og det er at han d.d. er begyndt i skole, som det hedder her i Frankrig i en klasse med 29 børn til en lærer og en hjælper, dvs de ikke har tid til at skifte ble paa børnene, hvilket man egentlig godt kan forstaa selv om det er helt uhørt. Beskeden vi fik i dag var, at vi havde ca. 2-3 uger paa at prøve at faa ham renlig!! De mener dog ogsaa, at ved at se paa de andre børn gaa paa toilettet, kommer det maaske mere naturligt...?
Hvordan kan du raade mig til at takle denne situation uden at traumatisere Oscar, hvilket er det vigtigste?
Skolen er fra kl. 9 - 16.30 inkl. frokost og middagslur fire dage om ugen. Jeg henter ham dog kl. 12 det første stykke tid. Men vi ville gerne at han kunne blive nogle fulde dage ind imellem, da jeg jo venter mig her til oktober, og vil helst ikke at Oscar skal føle at vi sender ham i skole hele dagen pga. sin lillebror naar den tid kommer.
Venter spændt paa dit svar:)
Venligst
Lotte