Brev:
Hvordan kan jeg træne hendes ryg/nakke muskler udover at ligge på maven?
2. september 2010
Alder:
4 mdr.
Hej Helen,
Min datter på knap 4 måneder havde allerede da hun var 2 måneder fået et fladt baghovede. Jeg har derefter forsøgt at ligge hende på maven så meget som muligt, samtidig med at hun i dagtimerne har sovet på siden i sin barnevogn. Særligt i den sidste måneds tid har jeg gjort en ihærdig indsats for at komme det flade hoved til livs.
Desværre uden særlig meget succes. Hun bryder sig absolut ikke om at ligge på maven og kan højst ligge i et par minutter før hun bliver sur - sådan har det været siden vi begyndte at træne at ligge på maven intensivt. Når hun ligger på maven bruger jeg en maipude for at gøre det lettere for hende. Hun ligger så med armene ind til kroppen, men gør intet forsøg på f.eks. at nå legetøj eller lignende.
Jeg har gået til kraniosakralterapi med hende, da jeg ville sikre mig, at hun ikke havde ondt. Hun fandt da også ud af, at hun var skæv i lænden, men efter tre behandlinger og stadig ingen mærkbar resultat tog jeg hende med til en kiropraktor. Han sagde, at hun var skæv i nakken/hold i nakken. Han behandlede hende for et par dage siden, så det er jo nok for tidligt at sige, om det har virket.
Mit spørgsmål går på, om der er nogle børn, der bare aldrig lærer at ligge på maven? Jeg synes, at det er rigtig frustrerende, at vi ikke ser nogen fremgang, selvom vi træner meget.
Jeg er også ked af, at hun ikke bliver bedre, da jeg jo derved heller ikke får forbedret hendes flade hoved.
Virker hun motorisk til at være bagud for sin alder? Det skal siges, at hun lige er begyndt at stå på benene, når vi har hende på skødet og det elsker hun.
Er der andre måder jeg kan træne hendes ryg/nakke muskler udover at ligge på maven?
Hvad er din erfaring med fladt bagovede? Retter det sig med alderen eller er det bare noget vi må leve med?
Med venlig hilsen
En frustreret mor