Svar: Er dagsplanen alderssvarende?

1. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Agnes mor

Jeg synes det lyder som om at Agnes stortrives på alle måde, hun lyder til at være en skøn, dejlig, aktiv lille pige, som har det rigtig godt, trives både hjemme og i sin vuggestue - det lyder som om at det går rigtig fint hos jer :)

Hun lyder også til at spise varieret - hun får stort set alle fødevarer i løbet af dagen, spiser brød, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager af forskellig slags. Det eneste du måske skal tilbyde hende lidt mere af er mælk eller mælkeprodukt, så du sikrer at hun stadig får kalk nok. Hun kan sagtens få kalk via grøntsager osv. men hendes behov dækkes lettest, hvis hun får min 350ml mælk eller mælkeprodukt dagligt.

Om morgenen kan hun f.eks. i stedet for grød godt få havregryn med mælk og lidt sukker. Det er fint at hun også nogle gange starter dagen med rugbrød, men for at variere mere kunne hun godt få andre former for brød - rugbrød får hun nogle gange både morgen, frokost og som godnatmad ...

Grovboller af forskellige slags, grahamsboller, havregrynsboller eller lignende kan gives som mellemmåltid både formiddag og eftermiddag. Ofte får hun kun frugt som eftermiddagsmåltid og her kunne jeg godt tænke mig at hun fik noget lidt mere mættende. Det kunne f.eks. være en grovbolle med lidt ost eller hun kunne få en portion A38, cultura, tykmælk eller lignende med mysli, rugbrødsdrys eller lignende. Så hun får både lidt mælk (kalk), men også får fibre.

Husk også at fisk er vigtigt - gerne både til frokost og aftensmad. Hvad hun får i vuggestuen, er du jo ikke selv herre over men i weekenderne og aftenerne i hverdagene vil det være rigtig godt at du medtænker, at hun ikke kun spiser kødpålæg, men også får fiskepålæg.

Fisk er sundt og har et højt indhold af især D-vitamin, Jod og Selen og så også af Omega-3 fedtsyrer. Netop disse stoffer er vigtige for børn, f.eks. for deres knogler og deres immunforsvar. D-vitamin findes bl.a. i fede fisk som f.eks. laks, sild og makrel samt i torskerogn og torskelever. Jod findes blandt andet i ...

Annonce

... fisk, vand og mælk. Selen findes i forskellige typer af fisk, i skaldyr og i indmad. Vi får også Selen, når vi spiser kød, æg og f.eks. lever og mælkeprodukter - men generelt må man sige at fisk er en god kilde til netop D-vitamin, jod og Selen og derfor vigtigt i det daglige indtag.

Så måske kan du varierer hendes indtag en lille smule mere, end det bliver lige nu ... men ellers lyder det du fortæller meget meget fint og hun lyder til at trives og have det rigtig godt :)

I forhold til søvn, så lyder hun til at være god til at mærke efter og selvregulere dette. Hun sover den tid om eftermiddagen hun har behov for og puttes uden problemer om aftenen. Hun vågner, når hun ikke behøver sove mere og lægger sig til at sove, når hun er træt - hvad mere kan man ønske sig :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hun leger meget, leger både samme med jer, sine jævnaldrene venner i vuggestuen, hun leger inde - er begyndt at lege rollelege, inviterer til te-selskab osv. ligeså vel som hun leger ude, er på legepladsen osv. Hun kan både finde ud af at lege stille lege, nyder at få læst historie, falder til ro osv. når det er nødvendigt og hun elsker at lege mere voldsomme lege, elsker at have tumleture og små brydekampe med jer - det lyder rigtig fint!

Hun er glad for både at være hjemme og for at være i vuggestuen, hun lyder glad og tilfred med at blive både afleveret og hentet - ja hun lyder bestemt til at være en pige, som har det rigtig godt :)

Hun må godt se lidt dvd eller børne-tv dagligt, det der er vigtigt er at hun ikke kun gør dette. Det er meget passivt at sidde foran en skærm og det er også fint nok, børn kan ligesom vi voksne godt have brug for på den måde at koble fra og finde roen efter en lang dag - men hun skal være aktiv, rigtig aktiv derudover. Netop som I beskriver, være på legepladsen, lege, tumle, bruge sig selv motorisk rigtig meget og det gør hun. Så at hun er glad for at se ½ times Rasmus Klump og I holder niveauet der, synes jeg lyder helt fint :)

Fortsæt endelig den gode gænge, det er dejligt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!