Svar: Bange for mørke - hvordan tackler jeg det?
31. august 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Camilla
Det er som du har læst helt almindeligt at børn i din drengs alder er bange for mørke og det er rigtig godt at han nu sover med åben dør, lille natlampe osv.
Angsten for mørke kan sagtens vare i flere år, men skulle naturligt gerne blive mindre i takt med at barnet bliver ældre og også bedre til at skelne fantasi og virkelighed og måske er det netop her, du skal prøve at arbejde lidt ...
Det er super godt at du prøver at forstå hans angst og tager den følelse han har alvorligt, det er også rigtig godt at du fortæller ham at I bor i en by og at uglen bor i skoven, netop for at holde ham til virkeligheden og gøre ham mindre bange.
Men det er en balance, for det er også vigtigt ikke at tale for meget omkring det, ikke få gjort ham unødigt nervøs ved netop at tale ... Nogle gange vil man som forældre blive meget konkret i sin opførsel, f.eks. vise ham at døren er låst, hasperne er sat på vinduet osv. og måske sige "ingen kan komme herind, for jeg har låst det hele". Det er så sådan set rigtig nok, men det bekræfter også barnet i at der er noget uhyggeligt derude, noget vi skal lukke os væk fra og at frygten derfor er begrundet ...
Derfor er det meget vigtigt at tage udgangspunkt i det som barnet har behov for nemlig trøst og ro. "Jeg er her, du kan roligt lægge dig til at sove" eller lignende.
Du skal også være opmærksom på at det for ham kan være rigtig svært stadig at skelne fantasi og virkelighed. Visse tegnefilm kan f.eks. virke meget skræmmende på børn, også tegnefilm der i din verden er søde og harmløse. F.eks. vil mange ting blive levendegjort i tegnefilm - det kan være kaffekopper der danser eller tekander der synger og det virker sødt og nuttet på os. Men for børn i 3-4 års alderen vil det ofte kunne medføre at barnet får forestillinger om at andre ting også kan blive levende og det kan derfor gøre, at barnet netop bliver ekstra bange, måske ikke tør lægge sig til at sove, får mareridt eller lignende.
Hos ældre børn vil man kunne sige "det er bare din fantasi, det er ikke virkeligt" men for børn i din drengs alder, er det problematisk at sige sådanne ting, for det forstår han ikke og det virker ikke nødvendigvis beroligende. Igen kan det være bedre at sige "der sker ikke noget, mor er her" eller lignende, så det er ro og tryghed du har fokus på.
Du kan også læse bøger om børn der er bange for mørke, der findes børnebøger som handler om det emne og det kan ofte hjælpe at tale om nogle andre. Det er lettere at tale om drengen eller pigen i bogen, end det er at tale om sig selv :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske