Søvn om dagen - 9 mdr.

1. september 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn om dagen - 9 mdr.

Hej Helen,

Jeg er ny her på siden, men har hidtil haft stor glæde af at læse dine svar til andre. Jeg er flyttet til USA med min lille familie og har derfor ikke kontakt til min sundhedsplejerske mere.

Jeg har en dejlig søn på 9 mdr. Han trives og er for det meste en rigtig glad lille dreng. Han er kommet ind i en god rytme efter at vi ankom til USA for næsten en måned siden. Dog har hans søvn ændret sig, siden han begyndte at rejse sig op.

Fra at han faldt i søvn af sig selv i sin egen seng i løbet af 5-10 min., tager det nu op mod en time at lægge ham, fordi han hele tiden rejser sig op i sengen. Vi går ind til ham mange gange, lægger ham ned siger godnat og går ud igen. Nogle gange bliver vi hos ham og forsøger at berolige ham, mens han knokler rundt i sengen. Han er sjældent ked af det, tværtimod, når vi kommer ind til ham, smiler han glad og hopper i sengen.

Hans nattesøvn er altså nu forkortet med en time, for han vågner samme tidspunkt om morgenen som før.

Han sover 3-3½ time om dagen fordelt på to lure, hvilket jeg synes er helt fantastisk fordi han altid har sovet uregelmæssigt, så det er dejligt at han får noget god ...

Annonce

... sammenhængende søvn.

Hans søvnrytme ser således ud:

Kl. 6.30: vågner + ammes
Kl. 9.30: får sveskemos og puttes til formiddagslur
Sover i 1½, nogle gange næsten 2 timer
Kl. 14.30: puttes til eftermiddagslur
Sover i 1½, nogle gange næsten 2 timer, afhængig af hvor lang formiddagsluren er
Kl. 19.45: ammes og puttes i sin egen seng

Jeg ammer ham også én gang i løbet af natten, oftest hen på morgenen. Han vågner nogle gange, men det kan som regel klares med sutten. Han har haft nogle nætter, hvor han har været meget ked af det, hvor vi har måttet tage ham op og vugge ham lidt, give lidt vand og putte ham igen. Jeg tænker at det skyldes seperationsfasen.

Hvis han er rigtig træt, falder han i søvn ved amning.

Mit spørgsmål lyder, sover han for meget om dagen i forhold til at kunne falde i søvn om aftenen? Jeg ved, at du skriver at al søvn efter kl. 16 æder af nattesøvnen, men jeg vil så nødig vække ham. Hvis han får lov at sove som han vil om dagen, tror jeg også at hans nattesøvn bliver bedre. Skal vi måske bare lægge ham lidt senere i seng, f.eks. 20.30 for slippe for at bruge så langt tid på at putte ham?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder