Brev:
Søvn om dagen - 9 mdr.
1. september 2010
Alder:
9 mdr.
Søvn om dagen - 9 mdr.
Hej Helen,
Jeg er ny her på siden, men har hidtil haft stor glæde af at læse dine svar til andre. Jeg er flyttet til USA med min lille familie og har derfor ikke kontakt til min sundhedsplejerske mere.
Jeg har en dejlig søn på 9 mdr. Han trives og er for det meste en rigtig glad lille dreng. Han er kommet ind i en god rytme efter at vi ankom til USA for næsten en måned siden. Dog har hans søvn ændret sig, siden han begyndte at rejse sig op.
Fra at han faldt i søvn af sig selv i sin egen seng i løbet af 5-10 min., tager det nu op mod en time at lægge ham, fordi han hele tiden rejser sig op i sengen. Vi går ind til ham mange gange, lægger ham ned siger godnat og går ud igen. Nogle gange bliver vi hos ham og forsøger at berolige ham, mens han knokler rundt i sengen. Han er sjældent ked af det, tværtimod, når vi kommer ind til ham, smiler han glad og hopper i sengen.
Hans nattesøvn er altså nu forkortet med en time, for han vågner samme tidspunkt om morgenen som før.
Han sover 3-3½ time om dagen fordelt på to lure, hvilket jeg synes er helt fantastisk fordi han altid har sovet uregelmæssigt, så det er dejligt at han får noget god sammenhængende søvn.
Hans søvnrytme ser således ud:
Kl. 6.30: vågner + ammes
Kl. 9.30: får sveskemos og puttes til formiddagslur
Sover i 1½, nogle gange næsten 2 timer
Kl. 14.30: puttes til eftermiddagslur
Sover i 1½, nogle gange næsten 2 timer, afhængig af hvor lang formiddagsluren er
Kl. 19.45: ammes og puttes i sin egen seng
Jeg ammer ham også én gang i løbet af natten, oftest hen på morgenen. Han vågner nogle gange, men det kan som regel klares med sutten. Han har haft nogle nætter, hvor han har været meget ked af det, hvor vi har måttet tage ham op og vugge ham lidt, give lidt vand og putte ham igen. Jeg tænker at det skyldes seperationsfasen.
Hvis han er rigtig træt, falder han i søvn ved amning.
Mit spørgsmål lyder, sover han for meget om dagen i forhold til at kunne falde i søvn om aftenen? Jeg ved, at du skriver at al søvn efter kl. 16 æder af nattesøvnen, men jeg vil så nødig vække ham. Hvis han får lov at sove som han vil om dagen, tror jeg også at hans nattesøvn bliver bedre. Skal vi måske bare lægge ham lidt senere i seng, f.eks. 20.30 for slippe for at bruge så langt tid på at putte ham?
Med venlig hilsen
Mette