Brev:
Bange for mørke - hvordan tackler jeg det?
31. august 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Bange for mørke - hvordan tackler jeg det?
Hej Helen,
Her kommer 3. og sidste brev i denne runde :-)
Denne gang handler det om angst for moerke. Min store dreng paa 3.5 er paa det sidste begyndt at blive bange for moerke, naar han skal sove. Han beder om at have doeren staaende paa klem, og vi har skaffet et lille "natlys". Han siger at han er bange for "uglen" (som er med en af Pippi filmene) eller bare generelt at han ikke kan lide moerket.
Vi har altid blevet hos ham til han falder i soevn om aftenen, og han kommer ind til os om natten, hvis han vaagner, ellers om morgenen. Selv naar han vaagner efter middagslur i weekenden (hvor det jo er lyst), bliver han sur eller ked af det, naar han opdager, at vi ikke er der :-)
Jeg har laest fra dine svar, at det er helt normalt for hans alder at vaere bange, men mit spoergsmaal er i stedet for:
Hvad kan man goere ved det, saa det ikke bliver vaerre eller varer helt ind i teenagealderen?
Jeg spoerger, fordi jeg selv var utroligt bange som barn, foerst for trolde og spoegelser, og siden for ting som jeg laeste i nyhederne (voldtaegt, mord osv), og vil gerne undgaa at det samme sker for mine drenge.
Jeg har altid vaeret sindsygt bange for moerke, for at gaa alene om aftenen, vaere alene hjemme etc., og jeg undrer mig virkelig hvorfor, da jeg har haft en tryg, lykkelig og god barndom, uden nogen som helst traumatiske oplevelser. Derfor gaetter jeg paa, at der maaske aldrig blevet taget haand om at jeg var bange som barn, eller maaske at jeg ikke engang fortalte det til mine foraeldre (men levede i fantasien), som saa ikke kunne hjaelpe mig med at komme angsten til livs.
Som voksen har jeg selvfoelgelig laert at tackle det, men angsten var en del af min i saa mange aar, saa jeg stadigvaek kan faa de der automatiske reaktioner (alert!, hvis jeg f.eks. gaar alene om aftenen i moerket, kommer sent hjem og alle sover etc.). Boernen maerker dog helt sikkert intet til det, og jeg oplever kun sjaeldent snert af det, som jeg saa heldigvis kan tackle med min sunde fornuft :-)
Men her handler det jo selvfoelgelig om Leonard. Jeg ved godt at jeg ikke skal projicere mig selv over paa ham, men jeg vil bare gerne stoette ham og forhindre, at det bliver vaerre eller langvarigt, selv om jeg ved det er totalt normalt for hans alder.
Jeg proever at forstaa hans angst, tage den alvorligt, og saa vise ham, at der ikke sidder nogen ugle paa skabet, eller fortaelle, at vi jo bor i en by, og uglen bor i skoven, og at det sidste tog altsaa er gaaet, og at uglen ikke kan flyve saa langt :-)
Har du ellers nogle gode raad til hvordan man tackler det og hjaelper det?
Mange venlige hilsner,
Camilla