Svar: Læspen?

31. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Camilla

Rigtig dejligt at høre fra dig og dejligt at høre at det går så godt med begge drenge :)

Læspen er som du beskriver, når barnet har en fejldannelse af S-lyden. Læspen skyldes at barnet bruger tungespidsen og læberne forkert og der findes mange forskellige former for læspen. Tungespidsen kan gå ud over læberne, som du beskriver, men man kan f.eks. også læspe fordi tungen sættes bag de øverste fortænder, eller fordi tungen drejes til siden, så der kommer luft ud ved siden af tungen. Nogle læsper også fordi de løfter tungen op mod ganen og andre fordi de løfter tungspidsen stejlt opad uden at den når at berøre ganen.

For at kunne sige et perfekt S skal tungespidsen være placeret lige bag ved fortænderne og din dreng læsper altså fordi han har problemer med sin tungemuskulatur, sin evne til at placere tungen rigtigt.

Nogle børn ...

Annonce

... læsper i den periode, hvor de får mange tænder og her forsvinder læspen ofte af sig selv, når tandskiftet er afsluttet. Men med den alder din dreng har, så har han jo fået alle sine mælketænder og derfor kan det i forhold til dette ikke anbefales at se tiden an ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tænker derfor - hvis det var mit barn, så ville jeg kontakte en talepædagog - en logopæd som er uddannet specielt til at vurdere børns sproglige udvikling. Jeg synes ikke der er grund til at vente til kort før han skal i skole, hvis man allerede nu kan gå ind og korrigere hans sprog ved at lave nogle simple øvelser og lege det mere eller mindre ind. Det skal naturligvis ikke gøres til et større problem, men tal med en talepædagog omkring det, så får I også præcist at vide, hvordan I skal forholde jer og hvornår man mener en ekstra indsats vil være godt :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder