Svar: Læspen?
31. august 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Camilla
Rigtig dejligt at høre fra dig og dejligt at høre at det går så godt med begge drenge :)
Læspen er som du beskriver, når barnet har en fejldannelse af S-lyden. Læspen skyldes at barnet bruger tungespidsen og læberne forkert og der findes mange forskellige former for læspen. Tungespidsen kan gå ud over læberne, som du beskriver, men man kan f.eks. også læspe fordi tungen sættes bag de øverste fortænder, eller fordi tungen drejes til siden, så der kommer luft ud ved siden af tungen. Nogle læsper også fordi de løfter tungen op mod ganen og andre fordi de løfter tungspidsen stejlt opad uden at den når at berøre ganen.
For at kunne sige et perfekt S skal tungespidsen være placeret lige bag ved fortænderne og din dreng læsper altså fordi han har problemer med sin tungemuskulatur, sin evne til at placere tungen rigtigt.
Nogle børn læsper i den periode, hvor de får mange tænder og her forsvinder læspen ofte af sig selv, når tandskiftet er afsluttet. Men med den alder din dreng har, så har han jo fået alle sine mælketænder og derfor kan det i forhold til dette ikke anbefales at se tiden an ...
Jeg tænker derfor - hvis det var mit barn, så ville jeg kontakte en talepædagog - en logopæd som er uddannet specielt til at vurdere børns sproglige udvikling. Jeg synes ikke der er grund til at vente til kort før han skal i skole, hvis man allerede nu kan gå ind og korrigere hans sprog ved at lave nogle simple øvelser og lege det mere eller mindre ind. Det skal naturligvis ikke gøres til et større problem, men tal med en talepædagog omkring det, så får I også præcist at vide, hvordan I skal forholde jer og hvornår man mener en ekstra indsats vil være godt :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske