Brev:
Læspen?
31. august 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Læspen?
Hej Helen,
Det er meget laenge siden jeg sidst har skrevet til dig, men nu er jeg paa banen igen! Vores to dejlige drenge er nu 3,5 aar og 15 maaneder gamle og stortrives begge, baade herhjemme og i deres vuggestue/snart boernehave.
Jeg har et spoergsmaal ang. min store drengs sprogudvikling. Han er som du ved tosproget (dansk og tysk), og taler begge sprog rigtigt flot nu. De foerste halvandet aar hoerne han mest fransk, hans foerste ord var paa fransk etc., men vi har altid snakket dansk og tysk med ham, og det franske forsvandt hurtigt, da vi flyttede tilbage til Berlin.
Da han var 3 aar var vi til almindeligt tjek hos laegen hernede (rutineprogram), hvor alt var tip-tip, dog paapegede hun at han læsper en lille smule, men at sagde at det er helt normalt for hans alder og at vi bare skulle vente og se tiden an. Vi havde aldrig selv lagt maerke til det foer, men siden den dag hoerer jeg det konstant. Jeg er nu bekymret for, at det rent faktisk saetter sig fast som en "vane" hos ham og bliver svaer at aendre siden hen, paa den anden side vil jeg heller ikke slaa alarm eller belemre ham med undersoegelse eller oevelser, da jeg synes han er for lille til det. Paa den anden side er jeg bange for, at det vil blive svaerere at aendre, jo laengere vi venter. ...
...
Det bekymrer mig meget, mest fordi jeg jo er bange for at han vil faa problemer eller blive mobbet senere hen, hvis ikke vi faar taget haand om det i tide.
Han stikker tungen ud mellem taenderne (over og undertaenderne), naar han skal udtale S, og nogle gange ved T, men det er mindre udpraeget. Nogle gange hoerer man det tydeligt (S'et), andre gange ikke, alt efter hvor langt tungen "ryger ud". Sjovt nok sidder han nogle gange med tungen langt ud af munden, hvis han sidder og koncentrere sig om et spil eller en bog :-). Bortset fra det snakker han utroligt tydeligt og klart, og har et meget stort ordforaad.
I hans vuggestue/boernehave havde de ikke set det som et problem, og da jeg spurgte om deres raad sagde de, at vi bare skulle vente og se tiden an. Jeg spurgte ogsaa vores sundhedsplejerske her, som anbefalede, at vi tog ham til en specialist cirka et aar foer han skal starte i skole, saa han maaske kan naa at faa rettet op paa det inden skolestart.
Min mand tager det helt roligt, men jeg er som sagt bekymret, da jeg ikke synes at andre boern i hans alder stikker tungen saa langt ud ved S'erne! Paa den anden side har han som sagt to sprog, stort ordforaard, god grammatik og tydelig udtale af alle andre lyde.
Hvad mener du?
Venlig hilsen fra
Camilla