Læspen?

31. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Læspen?

Hej Helen,

Det er meget laenge siden jeg sidst har skrevet til dig, men nu er jeg paa banen igen! Vores to dejlige drenge er nu 3,5 aar og 15 maaneder gamle og stortrives begge, baade herhjemme og i deres vuggestue/snart boernehave.

Jeg har et spoergsmaal ang. min store drengs sprogudvikling. Han er som du ved tosproget (dansk og tysk), og taler begge sprog rigtigt flot nu. De foerste halvandet aar hoerne han mest fransk, hans foerste ord var paa fransk etc., men vi har altid snakket dansk og tysk med ham, og det franske forsvandt hurtigt, da vi flyttede tilbage til Berlin.

Da han var 3 aar var vi til almindeligt tjek hos laegen hernede (rutineprogram), hvor alt var tip-tip, dog paapegede hun at han læsper en lille smule, men at sagde at det er helt normalt for hans alder og at vi bare skulle vente og se tiden an. Vi havde aldrig selv lagt maerke til det foer, men siden den dag hoerer jeg det konstant. Jeg er nu bekymret for, at det rent faktisk saetter sig fast som en "vane" hos ham og bliver svaer at aendre siden hen, paa den anden side vil jeg heller ikke slaa alarm eller belemre ham med undersoegelse eller oevelser, da jeg synes han er for lille til det. Paa den anden side er jeg bange for, at det vil blive svaerere at aendre, jo laengere vi venter. ...

Annonce

...

Det bekymrer mig meget, mest fordi jeg jo er bange for at han vil faa problemer eller blive mobbet senere hen, hvis ikke vi faar taget haand om det i tide.

Han stikker tungen ud mellem taenderne (over og undertaenderne), naar han skal udtale S, og nogle gange ved T, men det er mindre udpraeget. Nogle gange hoerer man det tydeligt (S'et), andre gange ikke, alt efter hvor langt tungen "ryger ud". Sjovt nok sidder han nogle gange med tungen langt ud af munden, hvis han sidder og koncentrere sig om et spil eller en bog :-). Bortset fra det snakker han utroligt tydeligt og klart, og har et meget stort ordforaad.

I hans vuggestue/boernehave havde de ikke set det som et problem, og da jeg spurgte om deres raad sagde de, at vi bare skulle vente og se tiden an. Jeg spurgte ogsaa vores sundhedsplejerske her, som anbefalede, at vi tog ham til en specialist cirka et aar foer han skal starte i skole, saa han maaske kan naa at faa rettet op paa det inden skolestart.

Min mand tager det helt roligt, men jeg er som sagt bekymret, da jeg ikke synes at andre boern i hans alder stikker tungen saa langt ud ved S'erne! Paa den anden side har han som sagt to sprog, stort ordforaard, god grammatik og tydelig udtale af alle andre lyde.

Hvad mener du?

Venlig hilsen fra
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre