Svar: Påklædning - 2 år, 8 mdr.
31. august 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med jer
De fleste børn vil, når de begynder i børnehave godt kunne finde ud af at tage tøj på. De vil stadig have brug for hjælp til knapper, lynlåse, snørrebånd osv. men vælger man tøj som ikke indeholder for mange af disse svære ting, så kan de naturligt godt selv.
Men det betyder ikke, at de ikke synes det er kedeligt eller at de kan have perioder, hvor de gerne vil have hjælp af mor eller far og det er helt okay. De må stadig i den alder gerne blive nurset lidt, hjulpet lidt på vej. For mig ligger der også lidt omsorg i netop at hjælpe barnet i flyverdragten om morgenen, lige få huen presset ned over ørerne, sidde lidt på skødet, mærke at mor tager sig af en.
Det er naturligvis også omsorg på sigt at lære barnet at kunne dette selv, men resten af dagen i børnehaven, vil han jo også skulle være mere eller mindre selvhjulpen, så fordi man som mor hjælper lidt om morgenen eller om aftenen - det har jeg ingen problemer med.
Det virker enormt negativt at kalde ham for doven og sige at han er et 'meget opvartet barn'. Det kan jeg godt forstå du bliver stødt af at få at vide og det hjælper bestemt ikke jeres dreng, det er jo ikke ligefrem motiverende at blive kaldt for doven ... Er hun ikke lidt skrap den dagplejer? Han er jo stadig kun en lille dreng, ikke engang fyldt 3 år, jeg synes han skal have lidt tid og at man skal vise ham tålmodighed.
En rettesnor for hvornår børn kan hvad, kommer her:
Under et år, har barnet brug for hjælp til al af- og påklædning
12-18 måneder gammel, vil barnet begynde at kunne klæde sig af. Barnet kan klæde sig af, før det kan klæde sig på.
18-24 måneder, begynder at kunne klæde sig fuldstændig af fra inderst til yderst. Bleen kommer også af :)
24-30 måneder, kan trække bukser op, der har en elastisk linning.
30-36 måneder, kan selv tage strømper på (hvis de ikke er alt for tætsiddende) og kan selv tage bluse på.
3-4 år - er i stand til at klæde sig på med en lille smule hjælp til netop knapper, lynlåse og lignende.
4-5 år - er i stand til at klæde sig på helt uafhængigt af den voksnes hjælp og mestrer i denne alder også knapper, lynlåse, spænder.
5-7 år - er i stand til at binde sine sko - det går stadig lettest med velcrolukning, men også snørebånd vil børn begynde at kunne lære i denne alder.
Det forventes at børn er fuldstændig selvhjulpne, når de starter i skole, så der er masser af tid endnu og hvis jeres dreng ikke følger ovenstående, så stress ikke over det. At kunne klæde sig selv på er faktisk meget svært. Det kræver både motorisk parathed og modenhed og naturligvis interesse i processen.
Børn lærer det ved at man viser dem vejen og fortæller hvad man gør. Husk på at børn jo klædes på af deres forældre fra de er ganske små og vi fortæller dem ofte ikke hvad vi gør, vi gør det bare. Det betyder at barnet ikke ved hvordan, men netop skal guides og hjælpes. Man kan ikke bare forvente at barnet af sig selv kan finde ud af at trække tøjet på, bare fordi du har lagt det frem. Nogle begynder af sig selv, men bestemt ikke alle og det er vigtigt at vise barnet hvordan.
Man må gerne bruge sig selv, vise barnet hvordan man selv tager tøj på og så forklare undervejs. "Dine bukser har 3 huller - et stort som skal sidde rundt om maven og et hul til hvert ben", "først sætter jeg mig ned, så holder jeg bukserne op og så stikker jeg et ben ned af gangen..." eller lignende, så man forklarer og viser barnet hvad det er man præcist gør.
Man skal også vælge tøj som er let at tage på, for at give barnet en succesoplevelse, vælg derfor netop bukser med elastik i linningen i stedet for stramme knapper, en bluse der kan tages over hovedet og en cardigan ud over. Noget med store åbninger og måske et mærke på maven eller ryggen, så det bliver synligt for barnet, hvad der skal vende foran og hvad der skal vende bagud.
Tøjet lægges frem, gerne på gulvet, så han kan sidde på gulvet og klæde sig på. Bukser lægges ud, så han kan komme benene ned i buksebenene forholdsvis let, blusen vendes rigtigt osv. Så han kan overskue tøjet, se sig ud af, hvordan det skal gøres og ikke skal bruge mere energi på det end højst nødvendigt.
Det er helt okay at lade barnet være med til at vælge, hvad det gerne vil have på og i den periode, hvor barnet netop øver sig i påklædning, så er det en rigtig god idé ikke at gå op i hvorvidt tøjet er sammensat rigtigt efter mors mening. Men i stedet netop støtte barnet i selv at have valgt og selv have forsøgt sig. Det er jo også med til at lære barnet, at han kan selv og har en selvstændig mening og at du synes det er fint - det er noget helt andet end at få at vide, man er doven :(
Og så skal man have masser af tid og det kan være udmærket at stå lidt før op om morgenen, så der netop er tid til at barnet selv kan tage tøj på. Det er nemlig meget svært og kræver stort overskud, og der vil være nederlag, hvor han bliver ked af det, fordi tøjet driller og ikke vil som han vil. og føler han sig så ovenikøbet presset, så går det da først helt galt.
Så vær tålmodig og modstå trangen til at tage over, fordi det så går lidt hurtigere og I jo skal af sted ...
Og giv så masser af ros, glem alt om at blusen vender forkert eller tøjet er sat forkert sammen osv. Ros processen, ros at han har forsøgt og har klaret det, det er bare super godt. Ros ham for den svære proces han har været igennem.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske