Snart 3 1/2 bruger stadig ble

31. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Snart 3 1/2 bruger stadig ble

Kære Helen!

Jeg har en søn, Mathias, på 3 1/2 år der endnu er med på bleholdet. Vi havde håbet, at vi så småt vores sommerferie kunne være tidspunktet hvor han måske kunne smide bleen, men sådan blev det ikke helt.

Jeg har hele tiden tænkt at han selv skulle komme med et signal om, at nu var han klar.
Det skal lige siges, at jeg er ret sikker på at han kan mærke når han skal tisse. Har vi ham i bad, kan han finde på at styrte ud og sætte sig på potten.

Vi valgte, at lade ham rende uden ble på ude i haven i sommerferien. Det gik rimelig godt. Han gik for det meste ind på potten når han sku tisse. Men som dagene gik, blev det mere og mere ude i haven - også stort. Så kom bleen på igen.

Anden gang, var det børnehaven, der tog det op.
Pludselig en morgen siger en af pædagogerne "skal vi ikke prøve at tage bleen af, Mathias er jo en af de sidste der stadig bruger ble". Den dag forsøgte de (havde dog spurgt ham inden). Det var gået fint, og kun haft et enkelt uheld. Vi fortsatte selvfølgelig hjemme samme dag, men endte med fire uheld af både stort og småt. Han valgte selv om han ville fortsætte med at prøve. Efter det fjerde uheld, blev vi enige om at tage bleen på igen. Siden har han ikke rigtig haft lyst, siger selv at han lige skal blive lidt større først.

Han har i en længere periode, tisset fast på potten morgen og aften, men det er efterhånden svært at få ham til. Nu har jeg købt en toilettræner, og det har da også hjulpet lidt. Han har endda sagt "jeg skal tisse" op til flere gange, når han været ved at blive skiftet, og så sat sig på det store toilet.
Vi synes ...

Annonce

... efterhånden han er så stor, så det er ved at være på tide at smide bleen, men vil jo heller ikke presse ham.

Det skal lige siges, at han blev storebror for 10 måneder siden. Jeg var indlagt af flere omgange af få dages varighed, inden lillesøster, Emma, kom til verden. I starten kunne jeg kun tage mig af den lille ny - havde haft et stort blodtab. Så fik Emma kolik. Derefter kom en laaaang vinter hvor Emma var syg af flere omgange. Det blev februar og Mathias startede i børnehave. Han var ked af det i starten, men det gik hurtigt over. I april blev Emma sat på flaske, der havde jeg døjet med ammeproblemer fra hun var 1-6 måneder fordi jeg gik meget i stykker og konstant fik antibiotika og svampekure.
Så fik begge børn skoldkopper (var hårdt ramte). Emma begyndte at sove dårligere om natten, så jeg sov, i en lang periode, med hende på hendes værelse, for ikke at vække resten af huset. Da hun blev 7 mdr. fik hun dræn i begge ører pga. væske.

Da alt dette var overstået, var mit humør helt i kulkælderen - nu går jeg til psykolog med diagnogen "efterfødselsreaktion". Jeg har meget længe ikke haft, og har stadig ikke, noget særlig overskud - tænker at det måske også må påvirke Mathias. Han er meget morsyg (sådan har det altid været) og alt skal helst gøres af mor.
Da Emma startede i vuggestue for 14 dage siden, tog jeg en uges sommerferie med Mathias alene - vi fik rigtig hygget os, vi nød det begge :O)

Hvordan kan vi bedst støtte Mathias til at smide bleen, eller skal vi slet ikke koncentrere os om det på nuværende tidspunkt? Håber du kan hjælpe os lidt på vej :O)

Mange hilsner
Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder