Svar: Snart 3 1/2 bruger stadig ble

31. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Annette

Det lyder som om at Matthias har brug for mere tid og jeg tænker derfor at I skal prøve at give ham en pause, hvor I ikke fokuserer på renlighed, potte eller toiletstol.

Han ved godt, at I gerne vil have han smider bleen. Han ved godt at pædagogerne i børnehaven også ønsker dette og at han måske er en af de sidste 'store' som stadig bruger ble. I behøver slet ikke fokusere særlig meget på det, han er fuldstændig klar over det - I må tro på at han er klar, når han er klar - som han selv har sagt, så har han brug for lidt mere tid "jeg bliver renlig senere mor".

Det skal I lytte til og det er vigtigt at fjerne det pres fra hans skuldre. Ingen opmærksomhed på det den næste månedstid. Herefter kan du så begynde at låne lidt bøger på biblioteket, læse lidt om renlighed, om at skulle smide bleen og tale lidt med ham om, hvordan han har det og hvornår han føler sig parat. Det er vigtigt at han selv viser interesse for det, når et samarbejde skal begynde.

Jeg er her ikke tilhænger af at man tager bleen af ham, men synes i stedet at han skal have lov til at beholde bleen på og så indfører I faste toilettider. Det er en succesoplevelse for ham at nå toilettet og bleen er tør - og selvom der så er nået at komme lidt dryp i bleen, så gør det ikke noget, for den suger det væk og den kan bruges igen. Det er derimod et kæmpe nederlag for ham, at bleen tages af og at han så laver og tisser i sine bukser. Det påvirker ham negativt og virker bestemt ikke motiverende, ...

Annonce

... tværtimod.

Så ro på i mindst en måned, se hvad han så siger, som han selv begynder at komme med forslag til at ville tisse på toilettet, om han evt. har brug for længere tid. Og læs så lidt bøger om emnet, så han stille og roligt bliver sporet ind på, at der var noget her I skulle arbejde på.

Og så ikke bleen af, den skal bruges som en sikkerhed. Fortæl ham det, at bleen er en sikkerhed, det er ikke meningen at han skal tisse i bleen bare fordi han har den på. Fortæl ham at han har en drilleblære, som lige skal finde ud af hvordan man gør. Det er ikke hans skyld, at det nogle gange er svært, det er faktisk fordi blæren driller og drille må man jo ikke, derfor er I nødt til at hjælpe den med at finde ud af, hvordan man så gør. Og derfor skal han på toilettet når han står op, inden han går i seng, inden han løber ud for at lege og inden I kører op for at handle.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er måden at hjælpe ham på og samtidig skal I naturligvis også selv tisse på disse tidspunkter. Det er nemlig ikke noget der kun gælder for ham, det er sådan det er for alle - det behøver man ikke diskutere, sådan er det bare, både for voksne og for børn :)

Og så skal I slet ikke træne noget, for I som voksne også har overskud til det og lige nu lyder det som om at du også skal passe på dig selv og ikke have for store forventninger hverken til dig selv eller dine børn. I skal bare finde roen og nyde at være sammen, uden at der ligger noget pres på nogen af jer :)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder