Svar: Hvor meget må min søn sidde op?
27. august 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er altid rigtig dejligt at få tilbagemeldinger og dejligt at høre, at mine råd har hjulpet :)
Som udgangspunkt skal din dreng stadig ligge mere end han sidder. Det er når han ligger, at han lærer at krybe og senere rejse sig og komme op på alle fire og begynde at kravle. Så at ligge ned er stadig vigtigt :) Men, han må også gerne sidde og det vil normalt være at sidde i sin høje stol, når han spiser, sidde på gulvet mellem dine ben, på dit skød eller sidde i barnevognen, når I kører en tur.
Du skal lægge mærke til hvordan han ser ud, når han sidder. Så længe han sidder med rank ryg, så er det fint. Men når han begynder at falde til siden eller falde forover, bliver rund i ryggen i stedet for at sidde med lige ryg - så er han træt i sine muskler og har brug for at blive lagt ned. Så man kan altså ikke sætte tid på, du er nødt til at se på ham og se hvordan han ser ud, hvornår han virker træt.
Derudover er det vigtigt at han sidder selv. Han må ikke sidde holdt op af puder eller lignende, det er ham selv der skal holde balancen og have kræfterne. Hvis han ikke kan sidde uden at blive holdt af puder, så er han ikke stærk nok til at sidde og så skal han ligge på gulvet, for netop at få styrken :)
Hvorvidt han kan være i klapvogn, afhænger meget af hvad type klapvogn der er tale om. Der er jo klapvogne som er polstret, affjedret osv. som en barnevogn og der er klapvogne der mere eller mindre består af et simpelt stålstativ med tyndt stof ...
Det lyder som om at I har en god solid klapvogn, som kan lægges ned, så han kan ligge fladt. I kan tjekke hvorvidt stængerne under selve sædet kan føles igennem stoffet. Det er vigtigt at han ikke ligger hårdt og at han ikke får stød ind i ryggen, hvis I kører over ujævnt terræn. Nogle gang kan man med fordel flytte barnevognsmadrassen over i klapvognen, netop for at give lidt mere isolering og gøre det blødere for ham at sove der. Husk barnevognsselen skal med over i klapvognen, så han ikke triller ud :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god ferie, når I når til det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske