At være bange

27. august 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

At være bange

Kære Helen

Vores store dreng på 4 år er enormt bange.

I stueetagen har vi alle vores opholdsrum og bare det at gå ud på badeværelset midt på dagen alene er han bange for.

Han siger ofte at han ikke tør være på legeværelset. Elias er dog en meget social dreng og søger ofte selskab, vil stadig helst lege med en af os, så det kan også være en del af forklaringen. Men når jeg nogen gange holder fast i at han skal lege på sit værelse, kan jeg mærke at han virkelig er bange. Jeg prøver at lave lidt i det samme rum og gå lidt frem og tilbage, men hvis jeg udebliver forlænge kommer han løbende, og legen er meget præget af, at han er opmærksom på hvor jeg befinder mig, så han bliver ikke fordybet i legen.

Hvis jeg har været ude på badeværelset og hjulpet ham med toiletbesøget og jeg er på vej ud, går han helt i panik over at jeg ikke står og venter, til han har vasket sine fingre.
Han har også haft en del uheld, fordi han ikke tør gå derud.

Elias bliver puttet ovenpå og siden lillebror kom til, begyndte vi med at blive hos ham til han sov, for at give ham lidt ekstra og ikke føle at nu går vi bare ned til lillebror. han falder hurtigt i søvn, så det er normalt ikke noget problem. De dage han fjoller, siger vi at så går vi ind på soveværelset ved siden af. Her går han helt i panik. At gå nedenunder som vi gjorde før er helt umuligt. Om natten kalder han også ofte og så går far ind til ham og sover hos ham.

Når vi spørger til hvad han er bange for, så ved han det ikke, ofte er det bare fordi det er mørkt eller han er bange for badeværelset.

Elias ser ikke ting der ikke er for hans alder og så alligevel har han sammen med fætteren spillet nintendo ds hvor man kæmpede med knive - dette nævner han flere gange.
Har har en gang set Barda i fjernsynet, som han er enormt optaget af og hver gang der komme en reklame for det, klæder han sig ud og kæmper. Men ...

Annonce

... han siger også selv at det er bedst at se, når vi er der.

Elias spørger meget "findes den i virkeligheden" "eller det der, er ikke virkelighed, vel mor", så han er i gang med den process det er at adskellige fantasi og virkelighed.

Førhen legede elias både på legeværelset eller han tog ting med ind i stuen. Udfordringen er dog, at han er enorm glad og optaget af lillebror, så meget han elias ikke fordyber sig i leg når lillebror er der, men er hele tiden opmærksom på ham. Og det er jo dejligt at interessen er der, men det er både stressende for elias og for hos, når han sådan flakker rundt. Nogen dage følger han hos bogstaveligt talt rundt i huset!

Har du nogle gode råd til hvordan vi hjælper ham, så han ikke skal være så bange og giver ham ro til at lege.

Et andet spørgsmål i sammenhæng hermed.
Elias blev passet af moster og hun spørger så dagen efter om det er rigtigt at elias er blevet sat af ude i en skov og har kæmpet mod trolde mv. Iflg. Elias havde far kørt ham der ud og hentet ham senere og selv om hun spurgte om det ikke bare var fantasi fastholdt han, at det var rigtigt. - det er ren og skær fantasi :-) Jeg sagde til Elias, nej du må hellere fortælle moster at det bare er en god historie.

Omme i børnehaven kommer mange børn og spørger, er det rigtigt at elias har prøvet eller kan det ene og det andet?

Jeg oplever ikke at Elias lyver, men at det er en del af hans måde at lege på, nemlig at fortælle om en fantasi og måske få skabt en leg omkring det og i Elias verden kan alt lade sig gøre. Men de andre børn tager det jo helt bogstaveligt, særligt dem der er ½-1 år ældre.

Elias er meget facineret af filmen gummitarzan, og når jeg siger at man skal huske at fortæller at det bare er en god historie, så siger han, jamen gør gummitarzan også det!

Er det bare en helt normal del af udviklingen og hvordan tackler vi situationer?

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor