Svar: Sprogudvikling - 2 år
26. august 2010
Alder:
2 år
Kære L´s Mor
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter stille og roligt er i gang med at udvikle sit sprog. Hun forstå hvad I siger til hende, kan følge en simpel opfordring og hun interesserer sig for ord, spørger "a det?" for at få jer til at sætte ord på ting hun ser i hverdagen og hun virker kvik og interesseret i at kommunikere :)
Børns sprog udvikler sig forskelligt, præcis som børn udvikler sig forskelligt på alle andre områder. Men generelt kan man sige:
Det 1 årige barn har et aktivt ordforråd på to til fem ord, men forstår mange flere. Barnet begynder i 12-18 måneders alderen at kunne følge som opfordringer som "hent bamsen" eller "Hvor er din sut?" og barnet vil vise, at det forstår, hvad man siger.
Fra 1½ års alderen tager sproget ofte mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)
Man taler om at der frem mod 3 års alderen sker en ordspurt eller en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt et ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere... Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt :)
Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".
I 4-5 års alderen vil de fleste børn have et ordforråd der ligger mellem 1500-2000 ord og barnet fortæller lange historier. Barnet oplever desuden også 'ordets magt' og hvordan man kan bruge sproget på forskellig vis.
Jeres datter lyder som sagt til at være rigtig godt igang og hun har interesse for at kommunikere. I taler med hende, synger for hende, læser bøger, taler om ting I kommer forbi, siger rim og remser osv. Og hun har ingen øreproblemer eller andet, der umiddelbart skulle forsinke hendes sproglige udvikling. Det lyder som om at hun er helt fint på vej :)
Hvis du oplever at hun sprogligt går i stå, eller hvis hun ikke taler rent, så vil I kunne kontakte talepædagogen i kommunen. Denne hører som regel under PPR-afdelingen (pædagogiske, psykologisk, rådgivning) og man vil kunne lave en sproglig vurdering og give hende den støtte hun evt. måtte have behov for. Men lige nu lyder det for mig som om at du skal holde fast på din mavefornemmelse om at se det lidt an og se om ikke det kommer - hun lyder som sagt til at være godt igang og som om der sker en udvikling med hende sprog :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske