Brev:
Sprogudvikling - 2 år
26. august 2010
Alder:
2 år
Sprogudvikling - 2 år
Kære Helen
Jeg skriver til dig ang. vores datters sprog, som jeg har brug for at høre din holdning til.
Vi er lidt i tvivl om hvordan niveauet udfra hendes alder skal være - ved godt det er meget forskelligt og individuelt fra barn til barn - men bare sådan en form for rettesnor ville være super fint og vide.
Jeg synes ikke rigtig at hun siger nogle sammenhængende ord - altså f.eks "mig mad" eller "min mor" (bare for at tage et eksempel). Hun bruger stort set kun ordene hver for sig. Vi var sammen med nogle venner i weekender hvor deres også var 3 børn med på vores datters alder 2 piger og 1 dreng. Pigerne var virkelig fremme i skoene, de efterabede stort set alt hvad de hørte deres forældre sagde eller ihvertfald forsøgte og
gøre det :-)
Når vi siger ord til hende hvis vi f.eks kigger en bog og ser en stol så prøver hun ikke og efterligne ordet - burde hun gøre det nu hvor hun bliver 2 år lige rundt om hjørnet? Hun peger meget på ting og vil så have at jeg skal fortælle hende hvad det hedder - men hvis jeg f.eks siger "vov" så peger
hun ind mod naboen fordi hun ved de har en hund - og det er jo rigtig fint.
Hun kan nogle ord hvor hun udtaler det næsten perfekt - bla. far og mor er hun blevet rigtig god til og sige men også "sove", "regn", "min", "mig" osv men det er jo umiddelbart også nemme ord tænker jeg.
Min mavefornemmelse siger jeg skal tage det med ro - hun er kun 2 år og det skal nok komme, men selvfølgelig tænker man lidt over om hun er bagefter med sproget når man ser andre børn på samme alder er meget længere fremme rent sprogmæssigt.
Vi snakker meget med hende og sætter ord på alt hvad vi ser eller fortæller om. Hun forstår faktisk alt hvad vi siger til hende og er meget kvik til og forstå et budskab eller en opgave.
Hun peger også meget på ting og vil have sat ord på og spørger "a det".
Hun er ikke ørebarn og har aldrig haft noget med ørerne af hvad vi ved af og hun kan ihvertfald sagtens høre :-) :-)
Glæder mig meget til og høre fra dig.
Hilsner L´s Mor