Sprogudvikling - 2 år

26. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år

Sprogudvikling - 2 år

Kære Helen

Jeg skriver til dig ang. vores datters sprog, som jeg har brug for at høre din holdning til.

Vi er lidt i tvivl om hvordan niveauet udfra hendes alder skal være - ved godt det er meget forskelligt og individuelt fra barn til barn - men bare sådan en form for rettesnor ville være super fint og vide.

Jeg synes ikke rigtig at hun siger nogle sammenhængende ord - altså f.eks "mig mad" eller "min mor" (bare for at tage et eksempel). Hun bruger stort set kun ordene hver for sig. Vi var sammen med nogle venner i weekender hvor deres også var 3 børn med på vores datters alder 2 piger og 1 dreng. Pigerne var virkelig fremme i skoene, de efterabede stort set alt hvad de hørte deres forældre sagde eller ihvertfald forsøgte og
gøre det :-)

Når vi siger ord til hende hvis vi f.eks kigger en bog og ser en stol så prøver hun ikke og efterligne ordet - burde hun gøre det nu hvor hun bliver 2 år lige rundt om hjørnet? Hun peger meget på ting og vil så have at jeg skal fortælle hende hvad det hedder ...

Annonce

... - men hvis jeg f.eks siger "vov" så peger
hun ind mod naboen fordi hun ved de har en hund - og det er jo rigtig fint.

Hun kan nogle ord hvor hun udtaler det næsten perfekt - bla. far og mor er hun blevet rigtig god til og sige men også "sove", "regn", "min", "mig" osv men det er jo umiddelbart også nemme ord tænker jeg.

Min mavefornemmelse siger jeg skal tage det med ro - hun er kun 2 år og det skal nok komme, men selvfølgelig tænker man lidt over om hun er bagefter med sproget når man ser andre børn på samme alder er meget længere fremme rent sprogmæssigt.

Vi snakker meget med hende og sætter ord på alt hvad vi ser eller fortæller om. Hun forstår faktisk alt hvad vi siger til hende og er meget kvik til og forstå et budskab eller en opgave.

Hun peger også meget på ting og vil have sat ord på og spørger "a det".

Hun er ikke ørebarn og har aldrig haft noget med ørerne af hvad vi ved af og hun kan ihvertfald sagtens høre :-) :-)

Glæder mig meget til og høre fra dig.

Hilsner L´s Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke