Svar: Vil ikke kramme og putte
18. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det er altid svært at vide, hvad der er årsag til at børn reagerer som de gør og jeg kan godt forstå din tankegang. Det er dog sådan, at børn som presses til brystet for at spise, normalt vil afvise brystet og ikke deres mor - hvis du forstår, hvad jeg mener. De vil nægte at ligge ved brystet og vil blive som en flitsbue, når man forsøger. Du fortæller at selvom amningen var svær og krævede meget i starten, så lykkedes det for dig at amme og du ammer stadig ...
Du har altså masser af fysisk kontakt med din dreng, når du ammer og du sidder og har sandsynligvis også sidde meget med ham i din favn da han var spæd. Han sidder hos dig, når han skal bøvse, eller bare er træt og har brug for ro til at slappe af ...
Min umiddelbare tanke er derfor, at din dreng lige nu er mere optaget af hvad der foregår omkring ham, end optaget af at sidde tæt og putte og at det kan være udviklingsbestemt, det du oplever lige nu. Samtidig fortæller du også at han gerne vil putte, når han er træt, det er mest, når han er vågen og aktiv at han ikke gider :)
Nogle børn, især for tidligt fødte børn, kan godt reagere som din søn. Det handler ofte om at de har ligge i kuvøse og ikke i livmoderen i den tid de egentlig skulle. De har ikke fået berøringen af fostervand, mærket moderens vuggende bevægelser og har ikke mødt modstand på deres krop, når de har sparket og slået ud med deres hænder og forsøgt at vende og dreje sig. Når et lille barn ligger ind i livmoderen, så vil det naturligt få en masse stimuli på kroppen og huden, som er vigtige for hvordan barnet også oplever berøring efter fødslen.
Du skriver at din dreng sov for sig selv fra dag 1. og at du i en længere periode, havde svært ved at have ham tæt på. Hvad betyder det? Betyder det at du stort set ikke sad med ham, når han var lille - lå han for sig selv det meste af tiden eller? Måske havde du svært ved det, men så lå han måske hos far - og det vil være ligeså godt ...
Nogle børn har det man kalder sanseintegrationsproblemer og det kan f.eks. være et barn som er hypersensitivt (over-følsom) på det taktile område (berøring). Det er børn som ikke bryder sig om at mærke noget på deres hud.
Tøj kan være et problem, sømme eller mærker, syninger kan genere voldsomt. At skulle vaskes, hvor en våd klud glider op og ned af huden kan være ganske forfærdeligt for dem. De protesterer voldsomt over at komme i bad og de større børn vil ikke lege med sand, ler, bage dej osv. De kan tydeligvis ikke lide noget som smatter mellem fingrene ...
Berøring kan for disse børn føles meget ubehageligt. Når man aer barnet kærtegnene på armen, så kan det føles ubehageligt, som om at huden brænder. Derfor er det ofte bedre at klemme disse børn, lege lidt mere voldsomt med dem, så berøringen bliver mere tryk end strygning ... håber du forstår hvad jeg mener ...
Om din dreng kan have sådanne ting, kan jeg ikke sige, han er jo stadig meget lille, men hvis du synes at han virker generelt til at have det svært med berøring, så kunne du prøve at læse noget om sanseintegration og måske undersøge om ikke der er en fysioterapeut eller ergoterapeut i kommunen eller i nærheden af hvor I bor, som kunne hjælpe med dette :)
Det er altid svært at vurdere om børn har "nærhedsproblemer", når man ikke kan stå med dem i armene og som sagt, så kan det hos jer sagtens handle om at han lige nu udvikler sig rigtig meget og har fokus på mange andre ting. Jeg ved fra dine tidligere breve at du netop er igang med at træne motorik med ham, fordi han har haft lidt svært ved dette, så det kunne være en årsag til at han ikke putter så meget ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske