Svar: Trille - stjernekigger
18. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen kunne ligge på maven i længere tid og vil løfte hovedet højt og ligge på deres albuer. I 5-6 måneders alderen vil de kunne strække deres arme mere og mere og således ligge højere med overkroppen, de vil begynde at kunne dreje om deres egen akse og vil således vende sig efter legetøj.
I 3-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at trille fra mave til ryg, når de lægges på maven vil de ret hurtigt få overbalance på grund af deres hoved og hovedet hjælper dem således med at trille rundt. Derfor vil de fleste børn ofte også starte med at trille fra mave til ryg - der er som med alt mulig andet, også stor forskel her, så nogle børn triller fra ryg til mave først :)
I 5-6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at få øje på deres tæer, vil kunne løfte dem op i luften og tage fat i tæerne, når de ligger på ryggen og netop denne udvikling gør, at barnet så begynder at få overbalance og trille fra ryggen og om på siden og derfra så videre om på maven. Så omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn altså begynde at trille fra ryg til mave, og altså noget tidligere fra mave til ryg - men som sagt, også her er børn meget forskellige.
Det er klart, at hvis barnet har været låst i nakken eller der har været andre ting inde over, så vil barnet naturligt kunne blive lidt forsinket i sin motoriske udvikling. Det der her er vigtigt er, at man kan se at barnet hele tiden udvikler sig og at man kan se, at den behandling som sættes i værk, faktisk hjælper. Og det kan I jo se - du fortæller at han efter 3 behandlinger faktisk er begyndt netop at få fat i sine tæer og begynder at trille og det lyder rigtig godt. Det lyder som om at han her godt igang og det er som sagt det vigtigste :)
Du kan gå til gymnastik med ham, stimulastik, tumlastik. Der findes dvd´er som du kan købe, der er bøger om emnet du kan købe eller låne på biblioteket.
Det er altid svært at vide, hvorvidt barnet har smerter eller føler almindeligt ubehag ved at ligge på maven. Han kan jo ikke fortælle dig at det gør ondt eller hvordan det føles, du er her nødt til at tro på det du selv fornemmer ...
Hvis han græder skal han naturligvis ikke ligge der, så må du prøve noget andet, men ellers må du prøve at gøre det så sjovt og behageligt som muligt. Det vil være helt naturligt at han brokker sig over at blive lagt på maven, fordi han jo ikke har været vant til det, det er en helt ny fornemmelse for ham :)
Det kan hjælpe at ligge med en pude under brystkassen, måske har du en ammepude du kan lægge ham hen over. Det kan være en god idé at opsætte et spejl forenden af puslepuden, så du kan udnytte pusletiden til at lægge ham på maven foran spejlet, så han samtidig kan kigge på dig og sig selv og du kan motivere ham til at ligge der.
Du kan lægge ham på maven hen over en stor gymnastik bold og vippe den frem og tilbage, du kan lægge ham på maven hen over dine lår osv. for at gøre det sjovere og mere spændende at ligge på maven.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske