Svar: Trille - stjernekigger

18. august 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære trætte mor

De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen kunne ligge på maven i længere tid og vil løfte hovedet højt og ligge på deres albuer. I 5-6 måneders alderen vil de kunne strække deres arme mere og mere og således ligge højere med overkroppen, de vil begynde at kunne dreje om deres egen akse og vil således vende sig efter legetøj.

I 3-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at trille fra mave til ryg, når de lægges på maven vil de ret hurtigt få overbalance på grund af deres hoved og hovedet hjælper dem således med at trille rundt. Derfor vil de fleste børn ofte også starte med at trille fra mave til ryg - der er som med alt mulig andet, også stor forskel her, så nogle børn triller fra ryg til mave først :)

I 5-6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at få øje på deres tæer, vil kunne løfte dem op i luften og tage fat i tæerne, når de ligger på ryggen og netop denne udvikling gør, at barnet så begynder at få overbalance og trille fra ryggen og om på siden og derfra så videre om på maven. Så omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn altså begynde at trille fra ryg til mave, og altså noget tidligere fra mave til ryg - men som sagt, også her er børn meget forskellige.

Det er klart, at hvis barnet har været låst i nakken eller der har været andre ting inde over, så vil barnet naturligt kunne blive lidt forsinket i sin motoriske udvikling. Det der her er vigtigt er, at man kan se at barnet hele tiden udvikler sig og at man kan se, at den behandling som sættes i værk, faktisk ...

Annonce

... hjælper. Og det kan I jo se - du fortæller at han efter 3 behandlinger faktisk er begyndt netop at få fat i sine tæer og begynder at trille og det lyder rigtig godt. Det lyder som om at han her godt igang og det er som sagt det vigtigste :)

Du kan gå til gymnastik med ham, stimulastik, tumlastik. Der findes dvd´er som du kan købe, der er bøger om emnet du kan købe eller låne på biblioteket.

Det er altid svært at vide, hvorvidt barnet har smerter eller føler almindeligt ubehag ved at ligge på maven. Han kan jo ikke fortælle dig at det gør ondt eller hvordan det føles, du er her nødt til at tro på det du selv fornemmer ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis han græder skal han naturligvis ikke ligge der, så må du prøve noget andet, men ellers må du prøve at gøre det så sjovt og behageligt som muligt. Det vil være helt naturligt at han brokker sig over at blive lagt på maven, fordi han jo ikke har været vant til det, det er en helt ny fornemmelse for ham :)

Det kan hjælpe at ligge med en pude under brystkassen, måske har du en ammepude du kan lægge ham hen over. Det kan være en god idé at opsætte et spejl forenden af puslepuden, så du kan udnytte pusletiden til at lægge ham på maven foran spejlet, så han samtidig kan kigge på dig og sig selv og du kan motivere ham til at ligge der.

Du kan lægge ham på maven hen over en stor gymnastik bold og vippe den frem og tilbage, du kan lægge ham på maven hen over dine lår osv. for at gøre det sjovere og mere spændende at ligge på maven.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet