Svar: Putter ting i sin mund
12. august 2010
Alder:
2 år
Kære Majbritt
Kindtænder kan godt genere jeres dreng og der kan sagtens være en sammenhæng mellem ømme gummer og behov for at komme ting i munden. Hvis I har begrænset hans adgang til sutten og han tidligere har været glad for denne og brugt den meget, så er det også en god grund til at han nu forsøger at putte andet i sin mund :)
Men ellers tænker jeg, at det jo er meget normalt at børn undersøger ting med munden - også selvom de er 2 år eller ældre. Hvis du tænker over det, så ved du sikkert godt, hvordan rustent jern, viskelæder, jord smager, måske har du også en idé om, hvordan det føles at slikke på et sneglehus ... Og det ved du naturligvis fordi du som barn har undersøgt disse ting med munden. Og du har været ret gammel, for ellers ville du ikke kunne huske det ...
I skal ikke begynde at give ham babyrangler eller bideringe at bide i - det er han alt for gammel til og det vil sende nogle signaler til ham om at I pludselig ser ham som en baby, hvilket er helt forkert.
I stedet skal I prøve at finde balancen mellem at anerkende behovet for at have noget i munden, hvis gummerne er ømme, og så samtidig også lære ham, at visse ting skal ikke puttes i munden. En gulerod kan f.eks. være godt at gumle på for ham, det kan hjælpe både i forhold til hans ømme gummer og måske behov for at få stillet sin suttelyst. Og tager han så en fluesmækker i munden eller noget andet, hvor I synes det er knap så hensigtsmæssigt, så forklar ham det, lær ham hvad der er okay og hvad man ikke skal spise :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske