Svar: Grund til bekymring?
10. august 2010
Alder:
2 år
Kære Elisabeth
Det er helt normalt at børn beroliger sig selv, ved at sutte - enten på deres hænder eller på en finger. De gør det fra de er ganske små, gør det faktisk også inde i maven og når du ikke har set andre 2 årige gøre som din datter, så er det sandsynligvis fordi de fleste i stedet bruger sut eller har en sutteklud, de går og nulrer med, når de bliver lidt usikre på situationen.
Du kan naturligvis godt prøve om du kunne introducere en puttebamse, som din datter kan bruge i stedet for sine hænder, men så længe hun ikke sutter på tommelfinger og dermed risikerer at skade sine tænder, så behøver du ikke gøre så meget ud af det ...
Det er som du skriver, en meget almindelig reaktion og går over med alderen og i takt med at hun bliver lidt mere modig og tryg ved at møde andre eller få små udfordringer :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske