Svar: Bange for ... ehm plastre!
10. august 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Charlottemor
Ja det er som du skriver, jo forståeligt nok at Daniel ikke bryder sig om plaster, når han har oplevet at det sad så fast i såret, at I måtte på skadestuen for at få det ordnet ...
Spørgsmålet er om ikke han er nødt til at have tid, det lyder ikke som om at I kan gøre noget ved det lige her og nu, snarere som om at det skal lidt på afstand :)
Man kan købe mange forskellige slags plastre og måske skulle I prøve med et lille udvalg ... så det ikke kun er noget der klistrer hårdt og som gør ondt at få hevet af igen.
I kan købe hvid, blød plaster, som er mere hudvenligt, på apoteket. Det hedder Cosmopor og måler 10-6 cm, så kan du klippe stykker af, så det passer i størrelsen.
I kan købe plaster med forskellige billeder, f.eks. disneyfigurer - det sælges ofte i større supermarkeder og måske synes han det er lidt sejt, hvis der er spiderman eller andet på ...
Man kan faktisk også købe "trylle-plaster" (EMLA plaster) som er lokalbedøvende plaster der kan sættes på inden barnet skal vaccineres og på den måde gøre, at vaccinationen ikke gør ondt - deraf navnet "trylle-plaster". Det kan også være en måde at få en bedre forhold til plaster på :)
Det vil også være rigtig godt at lege med plaster, I kan lege læge og dukken eller bamsen kan f.eks. få plaster på.
Læs også bøger om emnet, f.eks. "Plasterpigen" af Annette Bjørg Koeller om Asta der er syg og får lov til at bruge en hel pakke plaster, og det hjælper med det samme. Eller bogen "Olivia får plaster på" om Olivia der er vild med plastre. Et plaster hjælper mod alt, så både bamsen og dukken får plaster på. Den er skrevet af Katherina Janouch og er en billedbog.
Med hensyn til at det kan være svært at få renset sårene, så kan det være en god idé, hvis I kan få ham i bad - især i badekar. Det er en god måde at få renset sårene på, uden at man behøver kæmpe om at få lov at komme til ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske