Svar: Tandbørsning - med skrig og skrål
3. august 2010
Alder:
23 mdr.
Kære L´s Mor
Det er rigtigt at tænderne skal børstes - det er vigtigst om aftenen, hvis de er børstet godt der, så behøver I ikke helt så stor en kamp om morgenen - hun får hun ikke længere mælk eller mad om natten, så en grundig tandbørstning aften gør at tænderne om morgenen ikke burde være helt så beskidte ... Det kan derfor hjælpe jer at tænke på, at selvom hun skal have børstet tænderne to gange dagligt, så behøver det ikke være en stor kamp begge gange. Det kan gøre det bedre både for jer og hende :)
Da det ikke fungerer på puslebordet, er I nødt til at forsøge en ny taktik. Prøv i stedet at sætte hende på badeværelsesbordet, hvor hun sidder og kigger ind i spejlet og sidder med ryggen op af jer. Hvis I står bag hende, vil I godt kunne børste hendes tænder og I vil samtidig - og hun vil samtidig - kunne følge lidt med i spejlet.
Når hun protesterer, så er det fordi hun føler I overskrider hendes grænser og det er helt normalt at børn omkring 2 års alderen reagerer sådan. Et eller andet sted, så er følelsen jo også rigtig - det er grænseoverskridende at påtvinge børn tandbørstning, påklædning eller at 'skulle holde i hånd' og andet - de vil så gerne selv, men ved jo ikke hvad der er nødvendigt og hvorfor. De forstår ikke hvorfor tænderne er så vigtige at børste og kan ikke forholde sig til, at man skal holde i hånd, når man går over gaden - for dem opleves det som tvang og derfor reagerer hun voldsomt.
Nogle gange er vi nødt til at gøre ting, som vi som voksne ved at nødvendige, også selvom barnet ikke vil have det. Og her er tandbørstning jo en af disse ting - der er dog stadig mulighed for at gøre det til en mere hyggelig oplevelse eller måske give jeres datter en tidsmæssig fornemmelse. Det kan gøre det lettere for hende at holde det ud, det minut eller to det står på ...
I kan synge en sang "du skal børste dine tænder, hver gang du vasker hænder ..." eller en anden og når sangen er slut, så er tandbørstningen forbi. På den måde kan hun stille og roligt følge med i processen og kapere det bedre.
At medinddrage hende, lade hende selv forsøge sig, lade hende prøve at børste jeres tænder, lade hende vælge en tandbørste, bruge lidt tandpasta osv. kan være en god idé.
En elektrisk tandbørste kan også være et forsøg værd. Nogle børn synes det er sjovt, når den kilder på tænderne, andre bliver utrygge ved den - men det kan forsøges :)
Håber I kan bruge dette videre - fortsat held og lykke med jeres dejlige selvstændige datter :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske