Nyfødt og for meget søvn ?

3. august 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Nyfødt og for meget søvn ?

Hej Helen.

Får 18 dg siden fik vi en dejlig søn ved kejsersnit (pga. tværleje). Han var 3720 g og 53 cm. Han er født 1 uge før termin.

Det går godt med amningen og sidst sundhedsplejersken var her havde han taget 500 g på på 7 dg. Jeg ammer ham ca. hver 3. time - indimellem hver 2. i dagtimerne og nogle nætter går der 4 timer imellem. Han er stadig lidt gul i ansigtet og øjnene men iflg. sundhedsplejersken er det ok så længe han tager flot på. Han har mange våde bleer dagligt og han har afføring efter næsten hver amning.

Mit spørgsmål handler om søvn. Jeg syntes han sover en meget stor del af tiden. Jeg vil skyde på ca. 18-19 timer i døgnet. Han vågner af sig selv når han er sulten men ...

Annonce

... selvom han har sovet 3 timer i træk falder han ofte i søvn under amningen. Jeg forsøger at holde ham vågen, men så snart han skal op og bøvse sker det at han falder i søvn igen. Jeg har forsøgt at lægge ham på aktivitetstæppet når han har bøvset men ofte falder han også i søvn der. Hvis jeg skifter ham efter amningen er han kortvarigt vågen, men så snart han ikke aktiveres falder han i søvn.

Han har gerne en vågen periode på 2 timer om morgenen og igen på ca. 2 timer om aftenen. I hans vågne tid kigger han med store øjne og er nem at få øjenkontakt med.

Alt i alt føler jeg at han trives, men jeg har brug for dit bud på om han sover for meget og hvad det evt kan skyldes.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder