Brev:
Nyfødt og for meget søvn ?
3. august 2010
Alder:
0 mdr.
Nyfødt og for meget søvn ?
Hej Helen.
Får 18 dg siden fik vi en dejlig søn ved kejsersnit (pga. tværleje). Han var 3720 g og 53 cm. Han er født 1 uge før termin.
Det går godt med amningen og sidst sundhedsplejersken var her havde han taget 500 g på på 7 dg. Jeg ammer ham ca. hver 3. time - indimellem hver 2. i dagtimerne og nogle nætter går der 4 timer imellem. Han er stadig lidt gul i ansigtet og øjnene men iflg. sundhedsplejersken er det ok så længe han tager flot på. Han har mange våde bleer dagligt og han har afføring efter næsten hver amning.
Mit spørgsmål handler om søvn. Jeg syntes han sover en meget stor del af tiden. Jeg vil skyde på ca. 18-19 timer i døgnet. Han vågner af sig selv når han er sulten men selvom han har sovet 3 timer i træk falder han ofte i søvn under amningen. Jeg forsøger at holde ham vågen, men så snart han skal op og bøvse sker det at han falder i søvn igen. Jeg har forsøgt at lægge ham på aktivitetstæppet når han har bøvset men ofte falder han også i søvn der. Hvis jeg skifter ham efter amningen er han kortvarigt vågen, men så snart han ikke aktiveres falder han i søvn.
Han har gerne en vågen periode på 2 timer om morgenen og igen på ca. 2 timer om aftenen. I hans vågne tid kigger han med store øjne og er nem at få øjenkontakt med.
Alt i alt føler jeg at han trives, men jeg har brug for dit bud på om han sover for meget og hvad det evt kan skyldes.
Med venlig hilsen
Rikke