Svar: Frøken Umulius om aftenen

29. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Line

Velkommen til og tillykke med din lille datter :)

Du har ganske givet ret i at problemerne hos jer handler om amning og søvn og en manglende rytme omkring netop disse ting. Det er faktisk meget godt set og jeg vil meget gerne give lidt råd med på vejen :)

Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er mere vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del af mælken er tykkere, minder mere om fløde. Det giver ro i maven at få den fede fløde med ud og derfor er det vigtigt at hun tilbydes et bryst af gangen og spiser 'i bund' der og ikke spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden side. Hvis hun spiser kortvarigt på begge sider, så kan man risikere at hun får en større del af den vandholdige mælk og dermed mere uro i maven.

Det er dejligt at du føler amningen går godt og at du kan mærke at mælken løber godt til og der er nok af den. Det er sådan at mælken hele tiden tilpasser sig din datters behov og det vil naturligt være perioder, hvor hun søger brystet hyppigere. Dette fordi det er med til at øge mælkemængden. Men samtidig er det så også stadig vigtigt at hun dier længe nok til at få den federe mælk med ud ...

Det betyder at hun skal spise længe og effektivt på et bryst af gangen. Herefter skal du skifte hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og så kan du amme hende fra modsatte side, hvor hun så ofte vil spise 'toppen' - herefter kan du putte hende til lur. Når hun så vågner igen, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, altså der hvor hun kun har taget toppen, lader hende spise effektivt og godt, så hun spiser i bund på den side, skifter hende og tilbyder hende modsatte side.

Ved at amme hende efter dette princip, så sikrer du for det første at hun får nok at spise hver gang. Nogle gange tager hun begge bryster fuldt, andre gange er et bryst nok og hun afviser modsatte side og ofte vil hun som sagt synes det er dejligt lige at få toppen fra modsatte bryst og får derved lige lidt ekstra, der får hende til at sove lidt bedre og mere roligt.

Derudover har det at du ammer efter ovenstående princip den fordel, at du får stimuleret begge bryster imellem hver lur og det er med til at øge og opretholde din mælkemængde.

Du skal være opmærksom hvis hun gentagende gange slipper, tager fat, slipper, tager fat. Hvis hun spiser sådan, så sluger hun naturligt en del luft. Det kan afhjælpes ved at lægge til i forskellige ammestillinger og du kan her forsøge dig med tvillingestillingen eller det der hedder ballerinastillingen, hvor hun sidder lidt mere oprejst, når hun spiser. Når man bruger ballerinagrebet, så lægger man den modsatte hånd under brystet med håndfladen opad. Når barnet kommer til brystet holder din hånd let under hendes hage, f.eks. med din pegefinger, som en let støtte, der hjælper hende til at holde vacuum.

Når hun har fat om brystet og spiser, så er det vigtigt ikke at tage hende fra. Hun skal have lov til at spise rytmisk og naturligt og du skal som udgangspunkt gå ud fra at hun selv slipper, hvis hun har behov for at bøvse. Hvis hun bare spiser stille og roligt, så lad hende spise det hun vil og prøv så at bøvse, når hun er færdig. Men det er samtidig vigtigt at du hjælper hende med at spise effektivt og holder ...

Annonce

... hende igang ved brystet. Hun skal ikke ligge og gnave på brystet i en time, det er ikke meningen, hun skal spise effektivt, evt. blive skiftet og spise effektivt igen og så skal hun puttes, evt. med en sut.

Når hun skal bøvse, så er det vigtigt at ryggen er rank og armene let løftet. Det er derfor de fleste forældre lægger barnet op over skulderen, fordi på den måde kan barnet strækkes ud og armene bliver naturligt løftet op over din skulder. Derudover kan man med små lette klap på ryggen hjælpen luften op og ud. Man kan også sidde med hende foran sig og holde hende rundt om brystkassen. Hun må ikke sidde selv, men må godt 'hænge' i dine hænder og på den måde kan I have lidt øjenkontakt og bruge tiden på at kigge på hinanden og pludre lidt sammen - imens du venter på at hun får bøvset.

Nogle gange vil hun stadig bare falde i søvn, når hun har spist og hænge mere eller mindre som en kludedukke i dine arme, godt fyldt op med mælk. Andre gange vil hun nu kunne være mere vågen, pludre, kigge på dig og indgå i en dialog. Det er rigtig hyggeligt og du skal nyde disse stunder :)

Du kan være opmærksom på d-dråberne, nogle børn får mavekneb af dem, så prøv at lægge mærke til om der er en sammenhæng her. Hvis der er det, så prøv at skifte til ACD dråber i stedet, de er opslæmmet i en anden olie, som hun måske ikke vil reagere på.

Du skal også sørge for at hjælpe hende med lidt bevægelser, cykle med hendes ben, give hende lidt mavemassage og lignende for at holde maven igang og hjælpe luften på vej. Og så kan det også være rigtig fint at forsøge med en sut, det at sutte sætter også gang i tarmbevægelserne og vil på sigt kunne give lidt mere ro i maven :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal regne med at hun har brug for flere lure i løbet af dagen, ofte vil børn i hendes alder sove 3 lure dagligt, nogle gange 4 lure dagligt og de vil ofte ikke være vågne i mere end 2 timer af gangen, så skal hun skiftes, have mad og puttes igen.

Det er rigtigt at hendes opmærksomhed på verden er større nu og det er derfor også vigtigt at du hjælper hende til ro. Hun er stadig så lille at hun ikke er i stand til at lukke lyde ude, og du har naturligvis ret i at hun sagtens kan blive overstimuleret. Hun har naturligt selv svært ved at sige stop, når hun bliver aktiveret og derfor er det vigtigt at du er opmærksom på tiderne og på at tingene ikke trækker for langt ud - og ulvetimen kan godt være et signal om at der er sket alt for meget i løbet af dagen ... men igen, hun skal jo også stimuleres og aktiveres, bruge sig selv, udvikle sig, så det er en balance I skal prøve at finde.

Det vil være en god idé at sætte hende i et tilstødende lokale, når hun skal sove, så der er lidt ro omkring hende. Det er godt, fordi hun ikke er i stand til at lukke lyde og støj ude og derfor hører alt.

Vi andre kan, hvis vi f.eks. hører radio synge med på en sang, men så kommer der lidt snak, som vi ikke hører og så kommer der noget igen vi hører. Den evne til at lukke til og fra har din datter ikke og for at give hende ro og hjælpe hende med at sove godt, så vil det være fint at du en gang imellem stiller hende 'lidt afsides' - det kan være et andet rum, eller i barnevognen udenfor :)

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.