Svar: Vil ikke holde i hånd
29. juli 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Dorthe
I har bestemt ikke gjort noget galt, jeres datter har, som de fleste andre børn, bare ikke lyst til at holde jer i hånden. Hun forstår ikke hvorfor hun skal, for hende er det bare generende og det hindrer hende i at gå rundt som hun gerne vil og som hun jo netop nu mestrer så fint. Så for hende er det kun negativt, det er en begrænsning som hun ikke forstår og derfor protesterer hun så voldsomt.
Der er naturligvis situationer, hvor hun skal holde i hånd om hun vil det eller ej. Der er situationer, hvor det sikkerhedsmæssigt er nødvendigt, f.eks. ude på vejen så hun ikke bliver kørt ned. Her kan man være nødt til at gøre det mere eller mindre med tvang, fordi det handler om sikkerhed. Og der er også noget fornuftigt i netop at vise hende, at det her SKAL hun, det er en vigtig læring.
MEN, som udgangspunkt er det jo altid bedst, hvis man kan undgå tvang, når man taler om børn og derfor bedst, hvis man kan prøve at finde en anden løsning.
Protesterne mod at holde mor og far i hånden, kan godt handle om at barnet synes det er ubehageligt i længere tid at skulle gå med armen oppe, hun er stadig så lille at hendes hænder og arme skal løftes forholdsvist højt, hvis hun skal gå med jer i hånden. Dette sammenholdt med, at hun gerne 'vil selv', gør at en løsning nogle gange er en strop at holde i.
Du kan medbringe en strop som kan sættes på indkøbsvognen og som hun så skal holde i, når I går rundt. Så du på den måde stadig har styr på, hvor hun er. Samme strop kan også bruges på siden af klapvognen eller barnevognen, hvis hun en gang imellem gerne vil gå selv i stedet for at blive kørt rundt. Det giver hende følelsen af at gå selv og hun holder selv fast i stroppen - selvom du kræver at hun holder fast der, så er følelsen af at kunne selv stor og det har stor betydning.
Og ellers er det et spørgsmål om at sætte hende i indkøbsvognen, når I er i Netto, men gøre det interessant for hende at sidde der. En del varer kan godt tåle at blive smidt ned i vognen fra vognens sæde og netop det at give hende varerne i hånden og hun så skal komme dem i vognen kan gøre det mere interessant for jer begge at få handlet.
En mulighed er også at købe en gåsele som barnet kan få på. Hvor der er en 1-2 meter lang snor ... Det blev rigtig meget brugt for 30-40 år siden, men bruges ikke særlig meget mere i Danmark, fordi det virker sådan lidt forkert, at have sit barn i snor, der er jo tale om et barn og ikke et dyr... I udlandet bruges det dog stadig meget.
Der er i forhold til danskere og vores menneskesyn og syn på opdragelse noget forkert i at have sine børn i snor. Men som med alt mulig andet, så er børn jo også her forskellige og hvor nogle børn aldrig kunne drømme om at bevæge sig to skridt væk fra deres forældre, så er der jo børn som spurter af sted og hvor det kan være farligt og her kan man nogle gange godt forsvare at have barnet lidt i snor (både konkret og i overført betydning). Det der er vigtigt er dog, at man tænker over hvordan en evt. sele/snor bruges.
Jeg har set børn på 3-4-5 år gå i sele og det synes jeg faktisk ikke de skal. Børn på den alder skal ikke være fysisk i snor, de kan og skal naturligvis lære at gå uden. Men til et lille barn på 1-2 år kan det være okay, hvis der er tale om en meget livlig størrelse og det ikke er noget som bare bruges, men hvor man overvejer hvad man gør og hvornår.
For det er bestemt ikke altid nødvendigt og der er som sagt også noget vigtig læring i at vide, at "det her skal du, også selvom du ikke vil" - for sådan er det jo her i livet. Og den læring må barnet ikke miste, fordi det får sele på. Det er jo stadig vigtigt at barnet lærer, at når man går over vejen, så holder man i hånden ... Så en sele må ikke forhindre at man lærer barnet disse ting, men den kan for nogle måske bruges som støtte en gang imellem.
Man skal også overveje om en sele kan virke modsat, at barnet når det endelig får selen af og endelig har udfoldelsesmuligheder og frihed, stikker af ...
Som udgangspunkt er det bedste, hvis man kan lære sine børn at gå pænt og holde en i hånden - uden at være i snor. Det er som sagt børn, små mennesker og ikke dyr.
Nå det var lidt tanker frem og tilbage herfra. Håber du kan bruge det lidt videre.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske