Svar: Skriger når vi taler sammen
16. juli 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Cherie
Tak for dit brev.
Din dreng er i en naturligt tryghedssøgende alder, hvor han pylrer lidt, gerne vil bæres, løftes op, have knus og kram, samtidig med at han også begynder at bevæge sig lidt mere rundt på egen hånd. Den morglæde du oplever lige nu er helt normalt for hans alder og udvikling og det er rigtig vigtigt, at du giver ham den nærhed og opmærksomhed han har brug for. Hvis du ignorerer ham eller skubber ham fra dig "nu må du lige vente lidt" eller lignende, vil han naturligt klynge sig ekstra til dig.
Det vil være en rigtig god idé at lege gemmeleg med ham, for at give ham en bevidsthed om at du er der, selvom han ikke kan se dig. I kan lege gemmeleg både du, far og Diego, hvor I forældres skiftes til at gemme jer og den anden så samme med Diego skal finde ud af, hvor I er. Den der gemmer sig kan evt. sige små lyde, som man så lytter efter, netop for at give ham bevidstheden om at den anden er der. Præcis som når du taler til ham, når du går ind i et tilstødende lokale, på toilet osv. At lege gemmeleg, hvor en anden voksen bevidst støtter ham imens den anden er væk, vil hjælpe ham i disse situationer :)
Med hensyn til jeres problemer ved spisebordet, så skal I naturligvis kunne tale sammen, uden at Diego begynder at skrige. Det er helt fint, at han gerne 'vil have madro', men det skal være hyggeligt for jer alle sammen ...
Det kan naturligvis handle om den alder han har og den ekstra morglæde, så han frustreres, når han mærker at du og far har noget sammen, som han ikke er en del af - måske reagerer han også på, hvis I kysser eller krammer hinanden?
Slut for fjernsyn, radio eller andet, som måske også kører når I spiser, så der ikke er for meget støj. Så den støj der er under måltidet kun er jeres snakken ved bordet.
Tal om maden - verbaliser omkring maden når I spiser, mmm smager godt, dejlig mad. Og tal om ting, hvor han inddrages, så han føler sig set og mødt og ikke oplever at I taler hen over hovedet på ham, men taler sammen med ham.
Det kan også nogle gange i denne alder hjælpe, at tage ham på skødet og lade ham spise færdig fra dit skød. Det at han mærker at du er der for ham og netop møder ham i denne tryghedssøgende periode, kan gøre at han ved middagsbordet slapper mere af og har overskud til også bedre at give far plads :)
Og så er det naturligvis også vigtigt at far og Diego bruger en masse tid sammen, også gerne tid, hvor mor ikke nødvendigvis er med. Netop når far og Diego også kan hygge sig sammen, vil han bedre kunne acceptere far i andre sammenhænge og vil ikke søge dig så meget .. tingene hænger jo ofte sammen :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske