Svar: Først sur, så glad, så ked af det
14. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Hos børn i 10 måneders alderen kan humøret variere meget og der er ofte ikke langt fra sprudlende glæde, over stor fortvivlelse, til generthed og ballademager :)
Det er en alder, hvor barnet bliver mere og mere selvstændigt og hvor man ofte for første gang virkelig får barnets lille spirende personlighed at se. Det er ikke usædvanligt at børn i denne alder, kan blive så temperamentsfulde, frustrerede og gale, at man som forældre står helt lamslået og kigger på sin lille guldklump og tænker "hvem er den dreng, ham kender jeg slet ikke?!".
Så det du oplever er altså helt normalt for alderen og det giver forhåbentligt lidt ro at vide det :)
Den monotome lyd er også meget normal. Den kan sagtens opstå når barnet er træt, men den kan faktisk også opstå i søvne. Børn i denne alder har ofte rokkende bevægelse, de kan have bevægelserne, når de sidder på gulvet og leger, de kan også have bevægelserne om natten, når de sover.
Og ofte oplever man at børn vokaliserer deres rytmiske rokkende bevægelser – så barnet siger f.eks. uuhhhuuhh eller uummuumm imens det sidder og rokker eller f.eks. imens det sover ..., nogle børn kan simpelthen mere eller mindre i søvne tage fat i tremmerne i sengen og sidde og vippe og rokke imens de holder fast og siger uummmuuummm ...
Når jeres dreng har sin monotome lyd om dagen og er vågen, så prøv at motivere ham til at sige andre lyde. Opfordre ham til at lave læbelyde i stedet - "uummmuu ja - kan du også sige ppprrr-ppprrr" eller lignende, så han begynder med en anden lyd, som I måske bliver mindre trætte i hovederne af :)
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske