Brev:
High need baby - 2 mdr.
14. juli 2010
Alder:
2 mdr.
High need baby - 2 mdr.
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig, da jeg var meget frustreret over vores nyfødte datter, som havde meget svært ved at finde ro og kun sov meget kort varigt i vores arme.
Du lærte mig om begrebet high need baby! Og jeg må ærligt indrømme, at da jeg læste dit svar første gang var jeg meget skuffet. Du fortalte mig om high need babies, men du klarede ikke mit problem her og nu. Hvilket nok var det jeg virkelig bare ønskede og håbede ;-) Nå men jeg "googlede" high need baby, og blev endnu mere klog på sådanne børn, og læste beretninger fra andre forældre. Min mand blev sat ind i det hele og vi læste dit svar igen. Alt passede som en prik på vores datter.
Først derefter, og da vi "accepterede", at sådan var vores datter bare, så vendte alle frustrationerne. Vi begyndte at tackle hende anderledes, og det hjalp. Vi har bl.a. gjort brug af hårtørrer og skrattende radio, når hun skulle sove. Og pludselig kunne hun faktisk sove op til 3½ time! Senere begyndte vi også at svøbe hende, hvilket vi stadig gør.
Her begynder mine spørgsmål så langt om længe. For hvor længe er det nødvendigt/ normalt at svøbe børn?? Må indrømme at det har hjulpet os meget, men det er også enormt besværligt og ikke mindst varmt, når temperaturerne udendørs er som de er pt. Vi startede med dyne og er nu ovre i et tyndt lagen, og så har vores datter endda kun ble inden under.
Hun er desværre begyndt at vågne hurtigt igen, eller dvs. hun er ikke rigtig vågen, så det gælder om at forsøge at holde hende sovende. Men ofte falder hun hurtigt hen, men vågner så pludseligt skrigende, meget hjerteskærende, som om noget generer hende? Er i tvivl om hun det er fordi hun vil "fri"? Som regel har hun også smidt sutten, og det giver da oftest også ro, når hun får den, men alligevel kan hun ligge og rode rundt.
Næste spørgsmål har tilknytning til ovenstående, da det drejer sig om sutten! Hvornår begynder hun at kunne sutte ordentligt på den sut, og er der bare nogen børn, som ikke lærer det? I bund og grund er både hun og vi dybt afhængige af den sut, da den giver ro, men samtidig meget uro, fordi hun ikke er særlig god til at tage den. Hun har brugt sut i 2 måneder nu, men det er som om hun ikke rigtig suger, men blot har den liggende løst i munden. Vi skal altid ligge noget hen over sutten, men det duer kun, når hun ligger stille. Hvis hun ligger og roder, så skubber hun jo den nusseklud væk, som vi har lagt over sutten, og dermed taber hun sutten. Jeg er ved at blive sindssyg over den sut. Vi har prøvet forskellige sutter, både størrelse og form, men intet hjælper.
Derudover er hun virkelig urolig nogle gange, synes ikke det virker som om hun har ondt, men som om hun er lidt irriteret over et eller andet. Ofte når hun skal ammes er hun helt vildt urolig og skriger, hun sparker arrigt med benene og fægter og kradser med armene. Nogle gange er hun måske bare ikke sulten, men andre gange er det måske 4 timer siden hun sidst har spist, og så ved jeg bare, at det ikke er tilfældet. Det hele virker meget ambivalent, men det er måske bare som du beskrev i dit tidligere svar, kunne være tilfældet for high need babies.
Tredje spørgsmål/ undren vedrører igen sutten. Som beskrevet så fægter hun meget med arme og hænder kører rundt ved hovedet, endnu en af grundene til at hun skal svøbes, for ellers er det komplet umuligt, at få sutten til at blive i munden mere end 10 sekunder. Tænker lidt på om hun er sådan en, der bare gerne vil have sin tommelfinger, men endnu ikke kan finde ud af det? Er det derfor hun ikke rigtig er helt fortrolig med sutten endnu? Er det nogle børn som "skifter" sutten ud med tommelfingeren, når de er i stand til dette?
Mht. søvn, så var vi enormt heldige med vores store dreng, han sov igennem allerede første nat, da han to måneder gammel kom på eget værelse. Vores datter har da enkelte gange sovet 5-6 timer, men ellers er hun vågen hver 3 time. Burde hun ikke sove lidt længere om natten nu, eller er det os der stiller for høje forventninger, efterhånden længes jeg rigtig meget efter at sove mere end 2 timer i stræk. Hun er jo heller ikke den glubske spiser, som hendes bror var, så måske spiser hun bare ikke så meget af gangen.
Jeg har også lidt mistanke om, at noget generer hende. Måske ikke ligefrem maven, men bare en form for utryghed, der gør at hun vågner?
Håber du endnu en gang kan være behjælpelig med mine spørgsmål. Synes de fleste dage kører ok nu, hvor vi blot ved hvordan vi skal håndtere vores datter. Andre dage hænger det mig også bare langt ud af halsen, at alt er så beværligt med hende. Ønsker tit at jeg blot kan lægge hende ned, når hun viser tegn på træthed, og hun så lagde sig til. Var ikke pylret med vores store dreng med hensyn til at få ham passet. Han blev allerede passet fra han var to mdr. gammel. Men hende her har jeg virkelig svært ved at give fra mig, selvom det kun er kort tid det er muligt pga. amning.
Føler at vi nu har brugt så meget tid og så mange kræfter på at kommer dertil, hvor vi er nu, at det ikke var er lige til for udeforstående. Hun er bare ikke som babyer er flest, og jeg er vildt bange for at evt. bedsteforældre ikke kan få ro på hende og at hun så vender totalt overtræt hjem.
Hilsen