Svar: High need baby - 2 mdr.

14. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og tilbagemelding. Jeg kan godt forstå at det ville være super dejligt, hvis jeg kunne give løsninger til alle problemer og det prøver jeg som regel også - men nogle gange så er det nødvendigt at give en forklaring, tale lidt om årsagen til, hvorfor tingene måske er som de er og det kan I sig selv give lidt ro, at kende årsagen ... på den måde kan et svar jo godt være en hjælp selvom man ikke får en konkret løsning og det betyder meget for mig at vide, at I har haft det sådan hos jer :)

Ja det er rigtigt, jeres datter er sandsynligvis ikke som de fleste, og hun er bestemt ikke som sin bror - hvilket naturligt er enormt frustrerende, men et eller andet sted også enormt berigende. Det er jo fantastisk at to forældre kan få to så forskellige børn, som jo burde have nogenlunde ens gener :)

Men nu til dine spørgsmål :)

De fleste børn vil nyde at blive svøbt op i 3-4 måneders alderen. Herefter begynder de ofte at trille mere bevidst omkring og vil ofte blive irriteret over ikke at kunne skifte stilling under søvn og vil derfor blive frustreret, hvis de er svøbt for meget ...

Det lyder meget fint at hjælpe jeres datter ved at svøbe hende i et lagen, så hun stadig kan komme af med varmen, nu hvor vejret er så godt. Hvis I skønner at svøbet begynder at irritere hende, så kan I gøre det, at I starter med at svøbe hende, der hvor hun skal overgive sig til søvnen og finde roen og koble fra - men når hun så sover, så kan I lette på svøbet og på den måde anerkende hendes behov for også at kunne bevæge sig mere ...

Hun burde kunne sutte på en sut, med den alder hun har og I skriver at I har forsøgt med flere forskellige modeller. jeg kan ikke se hvordan hendes mundhule er, men måske har hun en høj gane og har derfor brug for en meget stor og rund sut, måske har hun en fladere gane og har derfor lettere ved at sutte på en flad anatomisk sut. Måske er hendes mund kort, hvorfor sutten ikke skal være for lang - måske har hun netop brug for en lang sut ... Prøv også med sutter i naturgummi og sutter i silikone, det kan også gøre en forskel.

Det er min erfaring at nogle af de børn, som ikke har været glade for at tage sut, har accepteret sutter fra Nuby - en helt bestemt model, som er i silikone og helt gennemsigtig. Hele sutten er gennemsigtig, så man kan se barnet ...

Annonce

... sutte, når den er i munden, det ser lidt sjovt ud, men det er jo lige meget hvis det virker:)

Med hensyn til nussekluden, så kan det være en fordel at vælge en sut med suttering fordi kluden så kan trækkes igennem ringen og derved bedre holde sutten på plads :)

Hendes uro ved brystet kan meget vel hænge sammen med at hun har svært ved at fornemme, hvorvidt hun egentlig er sulten og vil spise eller hvad hun egentlig vil ... Det kan være en god idé, hvis du kan stimulere brystet lidt inden hun lægges til, klemme lidt mælk ud, så hun kan smage at der er noget at komme efter. Det kan også hjælpe at tage hende op og prøve at lægge hende til brystet i tvillingestilling, hvor hun ligger bagud med kroppen under din arm. Eller nogle gange simpelthen gå i soveværelset med hende, lægge dig med hende på dobbeltsengen og amme hende liggende - med nedrullede gardiner og frisk luft i soveværelset ... Det kan hjælpe hende til at koncentrere sig bedre :)

De fleste børn vil i 2 måneders alderen finde deres hænder og begynde at sutte meget på dem. Og ja, nogle børn vil vælge tommelfingeren frem for sutten - men det kan ikke anbefales, fordi der er risiko for at barnet får overbid, af at sutte på tommelfinger ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan ikke forvente at hun kan sove 5-6 timer om natten uden at få mælk. I kan håbe på det og I kan nyde de nætter, hvor det sker, men det vil ikke være "det normale". Børn som jeres datter vil ofte spise hyppigere og vil ofte også sove mindre end gennemsnittet ... men dermed ikke sagt, at I ikke kan arbejde på en lidt længere nattesøvn.

Det vil være rigtig godt, at du f.eks. ammer hende af flere omgange. Gerne fra begge bryster mellem hver lur og gerne også fra begge bryster inden hun puttes om aftenen. Læg gerne en skiftning ind imellem, så hun får bryst, når hun vågner af en lur, bøvser, pludrer, skiftes og får bryst igen inden hun puttes til næste lur. Og om aftenen - amme hende, skifte og gøre klar til natten med ren ble, nattøj osv. og så amme igen inden hun skal sove. På den måde kan du få hende fyldt lidt ekstra op og kan måske være heldig at få 4 timers sammenhængende søvn i stedet for to ... :)

Med hensyn til at blive passet af andre, så synes jeg faktisk at hun er for lille :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god sommer til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor