Svar: Sutter på tommelfinger - 2 mdr.
14. juli 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Anne
Tillykke med lillebror :)
At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spæd- og småbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Man ved at barnet allerede inde i maven sutter på finger, så det er helt naturligt at gøre det.
Men, når vi ikke er så glade for at børn sutter på tommelfinger, så er det fordi en tommelfinger kan bruges dagen igennem og man kan ikke lave aftaler omkring den. Når man sutter på tommelfinger er der en vis risiko for at barnet får tandproblemer og man kan nogle gange opleve, at børn der har suttet rigtig meget på tommelfinger, skal have tænderne rettet. Det handler om at der simpelthen er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.
Det er derfor en god idé at tilbyde barnet en sut, som alternativ til tommelfingeren og derfor vil det være rigtig godt at forsøge med sutten i stedet - også selvom I ikke oplever særlig stor succes med det ... Måske kunne I koble sutten på en klud, trække en klud igennem suttens ring, så jeres lillebror i stedet begynder at sutte på klud ... man kan jo håbe ...
Når han er i suttehumør og sutte på tommelfinger, så prøv om I kan liste fingeren ud og sutten ind i stedet ...
Det anbefales ikke at komme sukker på sutten, som man gjorde før hen i tiden, men I kan godt prøve at give lidt mælk ind sammen med sutten, så han på den måde naturligt vil begynde at sutte på den ... Det er et forsøg værd.
Og ja, så er der jo børn der aldrig kommer til at bruge sut uanset, hvor mange anstrengelser man gør sig ... Og ja, der er også børn som ender med at sutte på tommelfinger og så må det jo så være sådan - men af hensyn til tænderne, så anbefales det at man tilbyder barnet en sut, fremfor at lade det sutte på tommeltotten :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske