Svar: Kontakt - hvad er normalt?

14. juli 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære fortvivlede mor

Det er altid hårdt at få at vide, at ens barn ikke udvikler sig helt som man skulle forvente og det er klart at du både tænker om det kan have noget med dig at gøre, hele jeres situation og den uro I har været i og stadig er i - ligesom du også tænker om der kan være noget galt med din datter, om hun kan have problemer med sit syn, være autist eller andet...

Det er netop for at finde ud af disse ting at sundhedsplejersken er der. Og det er meget godt at hun netop reagerer, det lyder faktisk som om at du har en god og meget opmærksom sundhedsplejerske og det skal du virkelig tage som noget positivt, også selvom det gør dig ked af det, at tingene ikke er "helt perfekte". Det handler jo netop om at hjælpe både din datter og dig bedst muligt. Det handler om at hun skal stimuleres, udvikle sig aldersmæssigt og gør hun ikke det, så skal man finde ud af hvorfor og så handler det i høj grad også om at støtte dig, så du kan hjælpe din datter bedst muligt.

Det betyder ikke at du ikke gør det godt nok, eller at du gør noget forkert. Det betyder ikke at du er en dårlig mor og jeg tror bestemt at du gør alt det bedste du kan - men netop når man sidder i situationen med dig og din datter vil man naturligt kunne give dig viden om andre ting du vil kunne gøre. En anden måde at tale til hende på, stimulere hende på osv.

Ingen mødre er perfekte og heldigvis - faktisk er det jo positivt. Vi skal begå fejl. Det er menneskeligt at begå fejl og blive klogere hen af vejen og det er en vigtig ting at lære vores børn at de netop ikke behøver være perfekte for at være elsket :) Faktisk lyder det som om at du gør det rigtig godt og er meget opmærksom på din lille datter. Det er meget fint at du synger for hende, pludrer med hende, tumler med hende osv. Det lyder så fint det du fortæller og hun lyder også som en pige der udvikler sig godt på mange punkter.

Men, det lyder også som om at hun på nogle punkter skal støttes lidt og her blandt andet omkring den nære og tætte øjenkontakt og også i at pludre i dialog.

Selvom børn udvikler sig forskelligt og de normale rammer er vide, så vil man normalt forvente følgende af et barn på 4 måneder:

- Hun ligger på ...

Annonce

... maven, ligger på albuerne, triller ofte først fra mave til ryg og begynder stille og roligt at trille fra ryg til mave - at din datter gør det i omvendt rækkefølge er helt okay :)

- Hun står på sine ben, når du holder hende om livet og har hende stående på dine lår

- Hun holder hovedet selv og drejer det bevidst efter lyd, lys og bevægelse

- Hun holder hovedet selv i midtstilling, når du tager hende i hænderne og trækker hende op at sidde

- Hun kan gribe en rangle

- Hun griner højt og klukler, hvor latteren kommer helt nede fra maven.

- Hun hviner med stor glæde

- Hun smiler spontant

- Hun er opmærksom på små ting, det kan være frynserne på dugen, når du sidder med hende på skødet ved køkkenbordet.

- Hun eksperimenterer mere og mere med lyde

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- Hun pludrer i dialog og bruger også lyde som Agryyy og Ryyy

- Hun forsøger mere og mere bevidst at kommunikere, både med lyde, men hun kan f.eks. også finde på at hoste fordi hun ved at hun derved får din opmærksomhed

- Hendes øjne lyser ivrigt imod dig, når hun forsøger at kommunikere med dig og hun søger naturligt social samvær med dig - også i kommunikation.

- Hun kender forskel på mor og fremmede og lader sig tydelig trøste og finder bedre ro hos dig end i favnen på en anden

- Hun vil være meget opmærksom på sine hænder og hvordan de bevæger sig. Hun vil komme hænderne i munden og også forsøge at trække sine hænder fra hinanden.

- Hun vil også være meget opmærksom på dine hænder og vil se på dine hænder, når du synger fagte sange for hende.

Mange af de ting jeg nævner her, kan din datter godt - det kan jeg se ud af dit brev. Nogle af tingene kan hun ikke endnu og det kan være helt okay, det kan komme inden for de næste par uger. Men det er vigtigt at sundhedsplejersken stadig følger hende og drøfter hendes udvikling med dig, så din lille pige, får den støtte hun måske har brug for :)

Så selvom det er hårdt, så se det som en udstrakt hånd og en hjælp til jer begge. Lad være med at tænke i sygdomme, syndromer osv. Lad sundhedsplejersken om dette og tag en dag af gangen, hvor du gør det I nu aftaler er nødvendigt :)

Rigtig meget held og lykke til jer alle fortsat :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire