Svar: Problem att tygge

14. juli 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Børn med hørenedsættelse vil ofte være forsinket i deres kommunikative udvikling. Det gælder både øjenkontakt, nysgerrighed, fælles opmærksomhed, pegning osv. Børn med hørenedsættelse vil ofte også have motorisk forsinkelse - blandt i forhold til deres mundmotorik.

Der er derfor helt oplagt at tænke på, om ikke der er en sammenhæng mellem jeres drengs nedsatte eller manglende hørelse og hans dårlige mundmotorik og jeg synes faktisk I skal bede om at blive henvist til en ergoterapeut eller en børneafdeling eller andet sted, hvor han kan tilbydes mundmotorisk træning.

Det er vigtigt at han får mundmotorisk træning, både for at kunne spise sufficient mad, men også fordi det vil have betydning for hans fremtidige tale og evne til at kommunikere.

Mundmotoriske lege kan bl.a. være at puste til sæbebobler, puste til vatkugler og blæse i forskellige fløjter. Det kan også være at suge i sugerør, spise lange spaghettier, slikke smør eller ...

Annonce

... marmelade af brøddet og efterligne tungebevægelser. En ergoterapeut kan lave konkrete øvelser med jeres dreng og vil også kunne sammensætte et program, som I skal hjælpe ham med derhjemme.

Jeg går ud fra at I følges på sygehuset til kontrol og jeg vil derfor anbefale jer at kontakte børneafdelingen, hvor I er tilknyttet og tal med dem om hans mundmotoriske problemer og bed om at få støtte til at løse dette. I kan evt. sende dem en mail eller et brev og forklare jeres situation og så på den måde bede dem kontakte jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv i første omgang at kontakte den afdeling, hvor han er blevet opereret og spørg dem, hvordan I skal forholde jer og hvad muligheder I har. Jeg ved at I lige nu bor i Afrika, men måske er han opereret i Sverige? Ses på, vurderes og hjælpes skal han i hvert fald et eller andet sted ...

Jeg håber at I får den hjælp I har brug for og at I hermed er hjulpet videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder