Svar: Problem att tygge
14. juli 2010
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Børn med hørenedsættelse vil ofte være forsinket i deres kommunikative udvikling. Det gælder både øjenkontakt, nysgerrighed, fælles opmærksomhed, pegning osv. Børn med hørenedsættelse vil ofte også have motorisk forsinkelse - blandt i forhold til deres mundmotorik.
Der er derfor helt oplagt at tænke på, om ikke der er en sammenhæng mellem jeres drengs nedsatte eller manglende hørelse og hans dårlige mundmotorik og jeg synes faktisk I skal bede om at blive henvist til en ergoterapeut eller en børneafdeling eller andet sted, hvor han kan tilbydes mundmotorisk træning.
Det er vigtigt at han får mundmotorisk træning, både for at kunne spise sufficient mad, men også fordi det vil have betydning for hans fremtidige tale og evne til at kommunikere.
Mundmotoriske lege kan bl.a. være at puste til sæbebobler, puste til vatkugler og blæse i forskellige fløjter. Det kan også være at suge i sugerør, spise lange spaghettier, slikke smør eller marmelade af brøddet og efterligne tungebevægelser. En ergoterapeut kan lave konkrete øvelser med jeres dreng og vil også kunne sammensætte et program, som I skal hjælpe ham med derhjemme.
Jeg går ud fra at I følges på sygehuset til kontrol og jeg vil derfor anbefale jer at kontakte børneafdelingen, hvor I er tilknyttet og tal med dem om hans mundmotoriske problemer og bed om at få støtte til at løse dette. I kan evt. sende dem en mail eller et brev og forklare jeres situation og så på den måde bede dem kontakte jer.
Prøv i første omgang at kontakte den afdeling, hvor han er blevet opereret og spørg dem, hvordan I skal forholde jer og hvad muligheder I har. Jeg ved at I lige nu bor i Afrika, men måske er han opereret i Sverige? Ses på, vurderes og hjælpes skal han i hvert fald et eller andet sted ...
Jeg håber at I får den hjælp I har brug for og at I hermed er hjulpet videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske