Brev:
Problem att tygge
14. juli 2010
Alder:
17 mdr.
Problem att tygge
Hej Helen!
Jag har inte skrivit till dig på ett tag men nu är jag och mina tvillingar tillbaka.
Den ena av dem har "stora" problem med att tygge mad. Eller, han kan faktiskt inte tygge. Det enda han gør är att ta in små små bitar i munnen och så suger han på dem, ibland svälger han och ibland spottar han ut dem. E.g. så svälger han tynne skiver av skine och pannekage. Han tar inte ens in morot och andra grønsaksstavar i munnen. Mat som har lite før mycket bitar eller textur spottar han också ut.
Den andra tvillingen äter i princip allt och tygger fint.
Jag ska tillägga att han som inte tygger føddes døv och blev vid ca 1 års ålder opererad med CI. Det är ju ca 4månader sedan nu och vi har verkligen førsøgt träna med tyggningen men det virker inte till att gå framåt.
Har du något førslag på vad vi kan gøra?
Mange tak før ditt svar =) !