Svar: Afvænning af sut?

25. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maibrit

De fleste børn vil omkring 3 års alderen være parate til at smide sutten og vil kunne indgå i et samarbejde omkring dette. Og det vil være naturligt at man i en periode op mod at sutten slippes helt, starter med at lade barnet få den mindre og mindre.

Det er generelt en god idé at begrænse brugen af sutten i løbet af dagen netop ved at holde fast i at han kun får den, når han skal sove eller hvis han er meget ked af det, har slået sig eller lignende. Det vil være rigtig godt, at sutten har en fast plads at ligge på, således at sutten bliver skoldet, lagt i sin æske og jeres dreng så fortælles "nu ligger sutten der, klar til når du skal sove!" og der bliver den så.

Når sutten på et tidspunkt skal helt væk også om aftenen, så skal den her erstattes af et andet hyggeligt ritual, f.eks. en godnathistorie og en dejlig blød bamse at putte med. At skulle væk med sutten handler altså om at give barnet noget andet i stedet, som er mindst ligeså godt og på sigt bedre.

Derfor er det også vigtigt at I lige nu anerkender jeres drengs behov for sutten, det at kunne søge trøst og beroligelse med sin sut, når han er træt og ked af det og hvis I vil have ham væk fra sutten, så skal han have noget andet at berolige sig med. En substitut for sutten og især for jer forældre - for ofte er det netop dette, som det handler om. Han har brug for ...

Annonce

... noget der kan berolige ham, når han ikke har jer ved sin side, han har brug for noget han kan 'trøste sig selv med'.

Derfor vil det være en god idé at I sammen med sutten indfører en bamse eller lignende, så han altid når han sover puttes med den, så den er der, når han bliver ked af det - bamse kan f.eks. også få plaster på, når han har slået sig osv. Så den naturligt bliver ligeså tryg og vigtig som sutten. Når bamsen er introduceret, er det lettere at komme væk fra sutten.

Lige nu er Valdemar nok for lille til at kunne slippe sin sut, men om et halvt års tid vil det være rigtig fint at komme mere og mere væk fra den og indføre f.eks. en bamse eller lignende og når han så bliver 3 år, vil han måske være parat til at slippe sutten helt - nogle børn er klar før, andre lidt senere :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan man også være nødt til at stoppe med sutten, selvom barnet ikke er klar - fordi sutten ødelægger tænderne og tandlægen har ytret bekymring herom. Så generelt er det en god idé at minimere brugen af sut - også gerne allerede nu, hvor han er to år. Sig f.eks. til ham at sutten skal ud af munden, når han taler. Lav små aftaler med ham om at sutten ligger på sin plads osv. som beskrevet, så han ikke løber med den i munden hele tiden. Det vil være fint at gøre allerede nu :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder