Svar: Min dreng bider

23. juni 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Karina

Med den alder din dreng har, er det naturligt at han bruger sin mund til at kommunikere med og derfor også bider. Man ser det f.eks. tit, at børn i den alder, bider mor i brystet - de ved at de får en reaktion og bider bevidst, kigger på hende, afventer hvad der sker.

Man ser også at børn i Mathias' alder kan finde på at bide jer i skulderen eller i armene eller måske i låret. Det sker ofte under en leg, eller hvor I sidder og knuser, krammer og kæler og det handler her ofte om kærtegn som kammer over. Han bider ikke for at gøre jer ondt, men fordi han bliver så glad og nyder det så meget, at man næsten kan sige det er følelsen "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" som overvælder ham.

Det er naturligvis en balance at anerkende hans glæde ved jer, hans kærtegn som kammer over og så også markere, at det her gør rigtig ondt og det vil I ikke have.

I ...

Annonce

... er derfor nødt til at vurdere situationen og det bedste I kan gøre er, at I lige nu, hvor I ved det kan ske, prøver at afværge det før det sker. Det vil sige at når du mærker at han er ved at bide dig, så flytter du dig, tager ham lidt væk, afleder ham med lidt legetøj eller noget mad at bide i - gør noget som stopper ham inden han når så langt og uden at han egentlig lægger mærke til det.

Andre gange bider han hårdt og uforberedt og her må du så sætte dig fra ham, sige AV! så højt at han ikke bliver i tvivl om at her gjorde han noget som ikke var rart og så sætte ham ned på gulvet - bare lidt et par minutter, så skal han naturligvis op igen, for man bærer aldrig nag. Men det at han flyttes samtidig med at du siger nej, kan gøre at han begynder at huske, at her var noget du ikke brød dig om :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!