Svar: Min dreng bider
23. juni 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Karina
Med den alder din dreng har, er det naturligt at han bruger sin mund til at kommunikere med og derfor også bider. Man ser det f.eks. tit, at børn i den alder, bider mor i brystet - de ved at de får en reaktion og bider bevidst, kigger på hende, afventer hvad der sker.
Man ser også at børn i Mathias' alder kan finde på at bide jer i skulderen eller i armene eller måske i låret. Det sker ofte under en leg, eller hvor I sidder og knuser, krammer og kæler og det handler her ofte om kærtegn som kammer over. Han bider ikke for at gøre jer ondt, men fordi han bliver så glad og nyder det så meget, at man næsten kan sige det er følelsen "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" som overvælder ham.
Det er naturligvis en balance at anerkende hans glæde ved jer, hans kærtegn som kammer over og så også markere, at det her gør rigtig ondt og det vil I ikke have.
I er derfor nødt til at vurdere situationen og det bedste I kan gøre er, at I lige nu, hvor I ved det kan ske, prøver at afværge det før det sker. Det vil sige at når du mærker at han er ved at bide dig, så flytter du dig, tager ham lidt væk, afleder ham med lidt legetøj eller noget mad at bide i - gør noget som stopper ham inden han når så langt og uden at han egentlig lægger mærke til det.
Andre gange bider han hårdt og uforberedt og her må du så sætte dig fra ham, sige AV! så højt at han ikke bliver i tvivl om at her gjorde han noget som ikke var rart og så sætte ham ned på gulvet - bare lidt et par minutter, så skal han naturligvis op igen, for man bærer aldrig nag. Men det at han flyttes samtidig med at du siger nej, kan gøre at han begynder at huske, at her var noget du ikke brød dig om :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske