Brev:
Sover godt om dagen men ...
23. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Sover godt om dagen men ...
Kære Helen
Vores skønne datter er nu præcis 11 mdr gammel, kravler, rejser sig ved ting og er i det hele taget meget aktiv. Hun sover fantastisk om dagen, hvilket hun ellers ikke har gjort det meste af sit liv. Men de sidste par måneder har hun nærmest konsekvent sovet fra 8:30 til 10:30 og igen fra 13:30 til 15:30. Det er jo vidunderligt, MEN - til gengæld sover hun dårligt om natten.
Vi lægger hende til at sove om aftenen kl 19:30, men der går mindst en time, før hun sover. Hun tonser simpelthen rundt i sin seng, spjætter med benene, rejser sig, snakker osv. Og ind imellem græder hun, så vi må ind og lægge hende ned, give sut og sige godnat. Men også her kører hendes krop rundt, og så snart vi vender os fra sengen, begynder hun at rejse sig igen.
Jeg har tænkt den tanke, at hun måske ikke er træt nok, men så snart vi lægger hende ned og putter dynen om hende, kører øjnene rundt i hovedet på hende og er ved at falde i - lige indtil hun ser ud til at komme i tanke om, at det da er for kedeligt at sove :)
Når hun så endelig sover (i går tog det fx 1 1/2 time), vågner hun ofte 3-6 gange i løbet af aftenen/natten og ofte siger hun godmorgen kl 5, nogle gange 5:30 - altid før 6. Derfor er hun dødtræt, når kl nærmer sig 8 om morgenen. Jeg forsøger så at strække hende til 8:30.
Hun spiser godt i løbet af dagen og drikker 150-200 ml MME, før hun skal sove.
Sover hun for meget i løbet af dagen? Bør vi ændre på hendes rytme? Er det bare en fase med den nattesøvn? Giver natflasken hende uro i kroppen?
Jeg holder hende hjemme, til hun er 17 mdr gammel, så hun bestemmer selv, hvornår hun står op og bliver sjældent vækket fra lure, fordi vi skal noget. Så den rytme hun har, har hun selv fundet ind i.
Tak for din hjælp!