Svar: Hvad gør vi med sutten?

21. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Charlotte

Umiddelbart lyder det som om at Carolina lige nu har brug for sin sut og jeg tænker at I skal prøve at give hende den og lade hende styre det fuldstændig selv.

Det lyder nemlig lidt som om at der har været så meget fokus på sutten og på at hun godt kunne undvære den, at hun nu næsten har fået fornemmelsen af at kunne 'dramatisere' behovet for sut. Så mit umiddelbare indtryk er, at hvis I giver hende sutten til fri afbenyttelse og ikke kommenterer den eller stiller krav i forhold til den, så vil hun sandsynligvis efter et par måneder være klar til at smide den igen.

Jo mindre opmærksomhed, jo mindre interessant vil den sandsynligvis blive :)

Derudover tænker ...

Annonce

... jeg at hun skal have en anden substitut, f.eks. en bamse som stille og roligt skal tage over og erstatte sutten. Find derfor en bamse sammen med hende, som hun tydeligt viser interesse og glæde for og brug den konsekvent når hun skal sove, når hun skal trøstes så den indgår som en naturlig ting på samme måde som sutten gør det lige nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

På et tidspunkt skal der så købes nye sutter, de bliver gamle, slidte og dur ikke mere og de gamle sutter skal så enten smides ud eller sendes til julemanden eller gives til tandlægens suttetræ eller lignende og i stedet har hun jo så stadig sin bamse, som så kan give hende trøst fremover :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt og rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin