Svar: Hvad gør vi med sutten?
21. juni 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Charlotte
Umiddelbart lyder det som om at Carolina lige nu har brug for sin sut og jeg tænker at I skal prøve at give hende den og lade hende styre det fuldstændig selv.
Det lyder nemlig lidt som om at der har været så meget fokus på sutten og på at hun godt kunne undvære den, at hun nu næsten har fået fornemmelsen af at kunne 'dramatisere' behovet for sut. Så mit umiddelbare indtryk er, at hvis I giver hende sutten til fri afbenyttelse og ikke kommenterer den eller stiller krav i forhold til den, så vil hun sandsynligvis efter et par måneder være klar til at smide den igen.
Jo mindre opmærksomhed, jo mindre interessant vil den sandsynligvis blive :)
Derudover tænker jeg at hun skal have en anden substitut, f.eks. en bamse som stille og roligt skal tage over og erstatte sutten. Find derfor en bamse sammen med hende, som hun tydeligt viser interesse og glæde for og brug den konsekvent når hun skal sove, når hun skal trøstes så den indgår som en naturlig ting på samme måde som sutten gør det lige nu.
På et tidspunkt skal der så købes nye sutter, de bliver gamle, slidte og dur ikke mere og de gamle sutter skal så enten smides ud eller sendes til julemanden eller gives til tandlægens suttetræ eller lignende og i stedet har hun jo så stadig sin bamse, som så kan give hende trøst fremover :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske