Brev:
Skilsmisse og deleordninger
21. juni 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Skilsmisse og deleordninger
Kære Helen,
Jeg skriver desværre til dig i et trist ærinde. Min søns far, som har været min kæreste i 11 år, har besluttet at gøre vores forhold forbi, og vi er nu ved at skilles.
Jeg er dybt ulykkelig, over at blive forladt, over alle de drømme, der ikke bliver til noget, men så mest over, at vores elskede søn på 2,5 ikke længere skal leve sammen med både mor og far. Det gør så forfærdeligt ondt, og jeg er så fuld af følelser af fiasko, af ikke at slå til, og så er jeg bare bange for, hvordan det hele skal gå, hvordan klarer vi det, hvordan klarer vores dreng det?
Samtidig er jeg lige startet i nyt, krævende job (fik at vide, at forholdet er slut fjorten dage før tiltrædelse), og jeg kæmper hver dag for at komme af sted og for ikke at begynde at græde, når jeg er på jobbet. Jeg synes, det er hårdt, og jeg græder snot, mens jeg skriver det her.
Men grunden til mit brev er, at jeg gerne vil høre dine tanker om deleordninger. Min kæreste og jeg har talt om en ordning, hvor han har vores søn 5 dage, og jeg har ham 9 dage. Men efter at have læst lidt her og der er jeg meget i tvivl og har skyldfølelser over at give vores dreng sådan et ’frem og tilbage liv’. Samtidig kan jeg ikke, hverken over for min søn eller hans far, gennemtrumfe, at de kun skal se hinanden i weekenden – de har et nært og kærligt forhold, og det skal de fortsætte med, ellers var jeg en meget dårlig mor.
Vil du skrive lidt om forskellige løsningsmodeller? Så kan vi snakke om dem herhjemme. Vi planlægger at bo så godt som dør om dør (maks. 1 km afstand til hinanden og begge knap 1 km fra vuggestuen), og det vil helt sikkert blive sådan, at de dage, hvor vores søn er hos mig, ser han sin far hyppigt alligevel og omvendt.
Mens jeg sidder og skriver tænker jeg, at måske en 4/10 ordning, baseret på, at faren henter flere gange (to til tre dage) om ugen, uanset hvor vores søn bor, kunne være en løsning: vores søn kunne så få én fast base og samtidig fortsætte den tætte tilknytning til sin far. Men lad mig høre dine tanker og ideer; det føles som om, der kun er elendige valgmuligheder.
Med venlig hilsen,
En mor