Svar: Dårlig vane
21. juni 2010
Alder:
18 mdr.
Hej med jer
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeres datter mon kunne have gavn af sanseintegrationsbehandling ... Kunne man forestille sig at hendes store behov for at tilfredsstille sig selv, hendes behov for at opleve afslappethed ved at onanere kunne skyldes at hun måske generelt havde lidt problemer med sine sanser eller at man måske ved at stimulere hendes forskellige sanser ekstra, kunne få hende væk fra kun at koncentrere sig om den følelse hun skaber for sig selv ...?
Børn, som er hypersensitive på det taktile område, på deres følesans, vil ofte ikke bryde sig om stramtsiddende tøj. De kan ikke lide at blive tørret eller vasket om munden, eller få vasket hænder, det kan være en kamp at få dem badet, de vil ikke lege med mudder og bygge sandkager eller ælte boller med hænderne ...
De kan også have det svært med berøring af andre, de kan godt føle at et kærtegn gør ondt eller de kan f.eks. skubbe eller slå til en anden og kan ikke finde ud af at ae i stedet ...
Oplever I jeres datter sådan, så kunne det måske hjælpe hende, hvis hun blev tumlet mere med, hvis hun blive trillet, gynget, vendt på hovedet, drejet rundt. Hvis hun fik bolledej i hånden osv. Netop for at få stimuleret alle hendes sanser rigtig meget ...
Jeg har tidligere henvist jer til en børnefys i kommunen - I kunne prøve at tale med vedkommende om hvorvidt jeres datter kan have sansemotoriske problemer og kunne have glæde af sansemotorisk træning ... simpelthen for at få en anden, en ny og måske ligeså spændende oplevelse af sin krop.
Også massage eller berøring af hendes krop, hvor hun ligger ned og du masserer hendes arme, ben, mave, hænder, fingre, lår, fødder osv. vil kunne gøre hende afslappet og give hende en ro i kroppen, som hun har behov for og hvor hun så efterfølgende, måske ikke vil have helt så meget behov for at onanere som nu ...
I kan også drøfte problemstillingen med jeres læge :)
Noget andet, jeg kommer til at tænke på ... du har tidligere fortalt at du fra børnene var ganske små har sat dem på toilet eller potte, når de skulle af med vandladning eller afføring. Gør du stadig dette og kunne det tænkes at jeres datters store fokus på de nedre regioner skyldes dette? Måske tisser hun, når hun begynder at klemme benene sammen og sidde og puste på jeres lår, måske er det den fornemmelse hun også registrerer og derfor reagerer på ... bare en tanke ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske