Svar: Dårlig vane

21. juni 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeres datter mon kunne have gavn af sanseintegrationsbehandling ... Kunne man forestille sig at hendes store behov for at tilfredsstille sig selv, hendes behov for at opleve afslappethed ved at onanere kunne skyldes at hun måske generelt havde lidt problemer med sine sanser eller at man måske ved at stimulere hendes forskellige sanser ekstra, kunne få hende væk fra kun at koncentrere sig om den følelse hun skaber for sig selv ...?

Børn, som er hypersensitive på det taktile område, på deres følesans, vil ofte ikke bryde sig om stramtsiddende tøj. De kan ikke lide at blive tørret eller vasket om munden, eller få vasket hænder, det kan være en kamp at få dem badet, de vil ikke lege med mudder og bygge sandkager eller ælte boller med hænderne ...

De kan også have det svært med berøring af andre, de kan godt føle at et kærtegn gør ondt eller de kan f.eks. skubbe eller slå til en anden og kan ikke finde ud af at ae i stedet ...

Oplever I jeres datter sådan, så kunne det måske hjælpe hende, hvis hun blev tumlet mere med, hvis hun blive trillet, gynget, vendt på hovedet, drejet rundt. Hvis hun fik bolledej i hånden osv. Netop for at få stimuleret alle hendes ...

Annonce

... sanser rigtig meget ...

Jeg har tidligere henvist jer til en børnefys i kommunen - I kunne prøve at tale med vedkommende om hvorvidt jeres datter kan have sansemotoriske problemer og kunne have glæde af sansemotorisk træning ... simpelthen for at få en anden, en ny og måske ligeså spændende oplevelse af sin krop.

Også massage eller berøring af hendes krop, hvor hun ligger ned og du masserer hendes arme, ben, mave, hænder, fingre, lår, fødder osv. vil kunne gøre hende afslappet og give hende en ro i kroppen, som hun har behov for og hvor hun så efterfølgende, måske ikke vil have helt så meget behov for at onanere som nu ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan også drøfte problemstillingen med jeres læge :)

Noget andet, jeg kommer til at tænke på ... du har tidligere fortalt at du fra børnene var ganske små har sat dem på toilet eller potte, når de skulle af med vandladning eller afføring. Gør du stadig dette og kunne det tænkes at jeres datters store fokus på de nedre regioner skyldes dette? Måske tisser hun, når hun begynder at klemme benene sammen og sidde og puste på jeres lår, måske er det den fornemmelse hun også registrerer og derfor reagerer på ... bare en tanke ...

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!