Dårlig vane

21. juni 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Dårlig vane

Kære Helen,

Jeg har tidligere skrevet til dig om vores datter, som nu er 18 mdr., fordi hun gennem lang tid har haft en vane med at sidde og stimulere sig selv ved at gnide underlivet mod bleen når hun sidder i sin høje stol, autostol eller hvis hun bæres eller sidder overskrævs på noget.

Hun gør det når hun er træt eller der ikke lige er noget der optager hende, og vi har prøvet alt hvad vi kunne finde på af afledningsmanøvrer ligesom vi har fjernet bøjlen på den høje stol, men vi kan ikke få hende ud af vanen.

Det er blevet rigtig slemt når hun skal puttes, hvor hun gerne vil sidde og falde til ro på skødet, men uanset hvordan vi vender hende sidder hun og spreder og samler benene og pruster. Ligesådan hvis hun er lidt træt eller syg og gerne vil sidde hos os/ligge på vores mave eller lignende, og i ...

Annonce

... de situationer er det jo svært aflede hende, hvis hun skal falde til ro og i søvn. Hun gør det næsten uanset hvordan man vender hende, og bliver vred hvis man prøver at flytte hendes ben.

Til måltiderne eller hvis hun bliver båret på armen kan det også være meget svært at få hende til at holde op hvis hun er lidt træt.

Både hun og hendes tvillingebror er endelig begyndt at gå uden støtte her de sidste 3 uger, hvilket måske gør hende ekstra træt om aftenen, og jeg ved ikke om det er derfor hendes vane virker endnu mere udtalt for tiden, men jeg synes det begynder at være et problem at hun gør det hele tiden og også lidt påfaldende overfor andre. På den anden side vil vi selvfølgelig også gerne undgå at give hende en følelse af at hun er forkert uden at hun måske helt forstår årsagen.

Har du nogen gode råd?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.