Brev:
Dårlig vane
21. juni 2010
Alder:
18 mdr.
Dårlig vane
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig om vores datter, som nu er 18 mdr., fordi hun gennem lang tid har haft en vane med at sidde og stimulere sig selv ved at gnide underlivet mod bleen når hun sidder i sin høje stol, autostol eller hvis hun bæres eller sidder overskrævs på noget.
Hun gør det når hun er træt eller der ikke lige er noget der optager hende, og vi har prøvet alt hvad vi kunne finde på af afledningsmanøvrer ligesom vi har fjernet bøjlen på den høje stol, men vi kan ikke få hende ud af vanen.
Det er blevet rigtig slemt når hun skal puttes, hvor hun gerne vil sidde og falde til ro på skødet, men uanset hvordan vi vender hende sidder hun og spreder og samler benene og pruster. Ligesådan hvis hun er lidt træt eller syg og gerne vil sidde hos os/ligge på vores mave eller lignende, og i de situationer er det jo svært aflede hende, hvis hun skal falde til ro og i søvn. Hun gør det næsten uanset hvordan man vender hende, og bliver vred hvis man prøver at flytte hendes ben.
Til måltiderne eller hvis hun bliver båret på armen kan det også være meget svært at få hende til at holde op hvis hun er lidt træt.
Både hun og hendes tvillingebror er endelig begyndt at gå uden støtte her de sidste 3 uger, hvilket måske gør hende ekstra træt om aftenen, og jeg ved ikke om det er derfor hendes vane virker endnu mere udtalt for tiden, men jeg synes det begynder at være et problem at hun gør det hele tiden og også lidt påfaldende overfor andre. På den anden side vil vi selvfølgelig også gerne undgå at give hende en følelse af at hun er forkert uden at hun måske helt forstår årsagen.
Har du nogen gode råd?