Hvordan håndterer vi hendes utilfredshed?

21. juni 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Hvordan håndterer vi hendes utilfredshed?

Kære Helen,

I vuggestuen har de konstateret, at min datter på 13 måneder er "en bestemt dame", og også derhjemme kan hun reagere med gråd og vrede, når hun ikke får sin vilje. Jeg er meget usikker på, hvordan jeg skal håndtere hendes frustration.

Vi forsøger selvfølgelig at indrette os, så vi ikke skal sige nej til hende mere end højest nødvendigt - for jeg kan allerede mærke, at man som forældre hurtigt kan få sagt nej rigtig mange gange! - men konflikterne dukker jo alligevel op mange gange i løbet af dagligdagen.

Et eksempel: Hun er meget glad for at lege med min pengepung og indholdet i den, og når vi er ude sammen, f.eks. i supermarkedet, og jeg skal betale, vil hun have den og lege med i klapvognen. Det er jo bare ikke så smart ...

Annonce

... at få spredt alle sine kreditkort ud over gaden, og så må jeg sige nej og gemme pengepungen væk. Forleden var hun sur (brokkegråd) hele vejen hjem (15 min), også selv om jeg prøver at aflede hendes opmærksomhed med noget andet.

Tilsvarende kan hun blive meget frustreret, når vi sidder ved bordet, og maden ikke lige kommer hurtigt nok eller af den rigtige slags. Og ble- og tøjskift er een stor kamp og i hvert fald udmattende for moren!

Hvordan håndterer man bedst sådan en lille ens utilfredshed? Jeg tænker også på sigt, hvis det viser sig, at hun har mere temperament end de fleste. Så vil jeg jo gerne give hende en god start på at håndtere de situationer, der opstår, når tingene ikke går, som man gerne vil ...

Mange hilsner
Nikkeline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig