Brev:
Hvordan håndterer vi hendes utilfredshed?
21. juni 2010
Alder:
13 mdr.
Hvordan håndterer vi hendes utilfredshed?
Kære Helen,
I vuggestuen har de konstateret, at min datter på 13 måneder er "en bestemt dame", og også derhjemme kan hun reagere med gråd og vrede, når hun ikke får sin vilje. Jeg er meget usikker på, hvordan jeg skal håndtere hendes frustration.
Vi forsøger selvfølgelig at indrette os, så vi ikke skal sige nej til hende mere end højest nødvendigt - for jeg kan allerede mærke, at man som forældre hurtigt kan få sagt nej rigtig mange gange! - men konflikterne dukker jo alligevel op mange gange i løbet af dagligdagen.
Et eksempel: Hun er meget glad for at lege med min pengepung og indholdet i den, og når vi er ude sammen, f.eks. i supermarkedet, og jeg skal betale, vil hun have den og lege med i klapvognen. Det er jo bare ikke så smart at få spredt alle sine kreditkort ud over gaden, og så må jeg sige nej og gemme pengepungen væk. Forleden var hun sur (brokkegråd) hele vejen hjem (15 min), også selv om jeg prøver at aflede hendes opmærksomhed med noget andet.
Tilsvarende kan hun blive meget frustreret, når vi sidder ved bordet, og maden ikke lige kommer hurtigt nok eller af den rigtige slags. Og ble- og tøjskift er een stor kamp og i hvert fald udmattende for moren!
Hvordan håndterer man bedst sådan en lille ens utilfredshed? Jeg tænker også på sigt, hvis det viser sig, at hun har mere temperament end de fleste. Så vil jeg jo gerne give hende en god start på at håndtere de situationer, der opstår, når tingene ikke går, som man gerne vil ...
Mange hilsner
Nikkeline