Svar: Hjælp! Vores barn er totalt på stoffer
20. juni 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Lone
Børn i 9-10 måneders alderen er meget krævende og kan være svære at stille tilpas. Det er i denne alder, at man som forældre første gang virkelig mærker barnets temperament, barnets egen vilje, barnets spirende selvstændighed.
Man oplever det ved middagsbordet, hun vil pludselig ikke mades med skeen, kniber munden sammen, drejer hovedet, skubber skeen væk. Hun protesterer højlydt, når hun ligger på puslebordet, hun vil ikke skiftes, vrider og vender sig. Hun bliver dybt frustreret, når hun er på gulvet, hun prøver at kravle, komme op på alle fire - men det er svært og det er især svært for hende at mærke at hun ikke kan det hun vil. Hun bliver hurtigt træt af legetøj, har brug for adspredelse, har brug for at opleve, undersøge, mærke verden, dele oplevelser med dig. Hun elsker at udforske verden, men samtidig er hun også enormt klyngende, hun vil sidde på din arm, vægrer sig tydeligt mod at komme over til fremmede, græder måske bare nogen kigger på hende.
Din datter er i separationsfasen og er igang med at øve sin selvstændighed. Det er hårdt og det er en tid som kræver rigtig stor opmærksomhed og tålmodighed, - men det er også en skøn tid og det er rigtig vigtigt at du også ser på alt det positive - eller måske snarere, ser det der sker, som noget positivt. For det er tegn på at hun udvikler sig i en sund retning :)
Så prøv at nyde at lege med hende, nyd at hun er så interesseret i ting som hun er. Motiver hende til at forsøge sig med ting som du synes er sjovere, rarere - lad være med at ignorere hende, men deltag og motiver i stedet :)
Når hun skriger højt, så anerkend dette og tilbyd et alternativ "hold da op, hvor du kan skrige ... kan du også sige ppprrrr ppprrr" eller lignende, så du anerkender hendes lyst til at lave lyd, men opfordrer til en lyd, som du bedre kan holde ud :)
Tag dig tid til at lege med hende hver dag. Det er godt med tumle lege, lade hende hoppe på dit skød, ride-ranke "gumbelis, trav og hoppigaloppi", hun skal bruge sig selv motorisk, lær hende at klappe kage, synge sange med fagter osv.
Men leg også lege, hvor hun mentalt stimuleres og udfordres. Sæt hende på gulvet, placere en kurv med nye spændende ting foran hende, som hun kan tage op, studere, undersøge
Tag f.eks. nogle små farvede tørklæder, bind dem sammen og put dem i et rør og lad hende trække dem ud. Giv hende byggebægre, som hun kan stable ovenpå hinanden, eller som du kan stable og hun kan vælte :)
Leg gi-og-tag leg, hvor du giver hende et stykke legetøj eller beder hende om at tage noget fra kurven og øv så "tak og værsgo" hvor I skiftevis giver og tager til og fra hinanden.
Vend legetøj på hovedet og sæt det foran hende, opmuntre hende til at sætte legetøjet rigtigt, hjælp hende, guide hende.
Køb legetøj svarende til hendes alder, gerne noget hvor man putter i, trykker, hiver i et håndtag så lågen går op, en figur springer ud eller lignende. Det vil fascinere hende og underholde hende.
Børn i din datters alder sover ikke ret meget. De vil ikke gå glip af noget, men vil undersøge og opleve - dagen skal ikke soves væk.
Gør det til en fast vane at komme ud med hende hver dag, meget gerne spadsere i barnevognen, hvis du kan det. Ikke nødvendigvis for at få hende til at sove - men netop for at give hende oplevelser (og for også at give dig selv en pause). Hun kan fint sidde op i barnevognen, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, se på de ting I går forbi. Der er masser af underholdning ude på gaden eller i parken, så gå ud med hende hver dag. Tag et tæppe med, sæt jer på et stykke græs, tag lidt frugt og vand med til hende, en bolle eller lignende. Bare det at sidde på jorden, spise mad på en græsplæne - mærke græsset under sig osv. Det er masser af stimulation og oplevelser og hun vil elske det. Samtidig vil det give dig lidt mere ro, at komme væk hjemme fra og opleve noget andet :)
Du er i tvivl om dagsplanen og derfor vil jeg sende dig en plan som jeg tænker den kan se ud til et barn på 9-10 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop (sødmælk eller mme)
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Fiberholdigt brød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger og suppleres også gerne med grøntsagsmos (rester fra aftensmaden eller mos fra glas), vand af kop.
Puttes til middagslur - hvis hun først sover middagslur kl. 14.30, vil det være fint at give hende et mellemmåltid inden luren, f.eks. en portion tykmælk med frugtmos på.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, kan også her tilbydes lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt, hvis hun ikke har fået det inden middagsluren. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og også moset mad - maden tager udgangspunkt i jeres mad, hun spiser helt almindelige retter som pasta med kødsovs, lasagne, laks, fiskefrikadeller eller lignende. Vand eller mælk (sødmælk eller mme) af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 Tidspunktet varierer efter hvor sen og hvor lang en middagslur hun tager
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske.
Der kan også gives flasken inden middagsluren, de fleste børn har i 9 måneders alderen brug for 3 flasker dagligt, men i 10 måneders alderen vil de kunne nøjes med to, hvorfor jeg kun har lavet planen med to flasker her :)
Så ro på i forhold til aktivitetsniveau og frustrationer hos jer alle tre - det lyder aldersmæssigt helt normalt :) Og jeg synes som sagt at I skal aktivere hende, gå ind i det, lege med hende, tumle med hende, køre ture med hende, tage hende med ud osv. Jo mere I kan møde hende og det hun gerne vil, jo bedre er det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske