Brev:
Hjælp! Vores barn er totalt på stoffer
20. juni 2010
Alder:
9 mdr.
Hjælp! Vores barn er totalt på stoffer
Kære Helen,
Endnu engang vil jeg gerne lige høre din mening om vores datters udvikling...
Hun er nu knap 9,5 måned og har gået hjemme med mig hele tiden. Vi bor i udlandet og hun har derfor kun begrænset set andre familiemedlemmer ud over min mand og jeg.
Faktisk så lang tilbage som vi kan huske har hun haft hyper-aktivitets-tendenser, og jeg har også skrevet til dig tidligere omkring vores tanker vedrørende ADHD, som hendes faster og farmor har i mindre grad. Nu er vi klart nået til et tidspunkt, hvor jeg har meget svært ved at aktivere hende, hun keder sig let, gider ikke sidde eller lege med legetøjet, hun råber og skriger konstant fra tidlig morgen til aften og det er en meget stor udfordring for os, da hun simpelthen kan præstere et så skingrende skrig, som går lige i hjernen på os.
Min mand og jeg kan på ingen måde føre en samtale eller tale i telefon, når det står på, hvilket er stort set hele dagen. Jeg prøver meget at ignorere det - selv om det er svært - da jeg jo godt ved, hun ikke gør det for at irritere men sikkert selv synes, det er sjovt. Men alt dette skrigeri, larm, slåen i bordet kombineret med hendes iver efter konstant fysisk aktivitet er virkelig en stor udfordring for os.
Vi synes jo selv vi er ganske rolige mennesker, og ingen af vores forældre kan bekræfte at vi var sådan som børn.... så.... vi forstår det ikke helt og er bekymrede for, om hun fortsætter med at være totalt overgearet som var hun speed!?!? Kan det virkelig allerede nu siges at være sådan en fundamental del af hendes personlighed? ...
...
Altså, vi bestræber os virkelig på at være åbne, tålmodige og give hende plads til at udfolde sig på men 6 af ugens 7 dage siger vi til os selv, at vi ikke skal have flere børn. Vi kæmper hver dag med hende, selv om hun også er en skøn, glad og dejlig pige, men jeg tror ikke vi kan klare det her én gang til.
Det gør mig lidt trist, havde altid troet at jeg skulle have mange børn. Hun har bestemt aldrig været et nemt barn... men samtidig vil jeg nødig beklage mig: Vi har jo trods alt selv valgt at sætte hende i verden. Der er bare lidt for mange dage, hvor hun suger alt overskud og energi ud af os med den der hyperaktive adfærd.
Tænker at det måske også kan skyldes at hun ikke sover nok i løbet af dagen, men vi kan simpelthen ikke få hende til at sove mere. Hun vågner typisk kl. 06. og får en mælk, hvorefter hun sover ca. en time mere og vi står op. Dernæst sover hun ca. kl. 10-11 og igen ca. 14.30-15.00. Om aftenen kommer hun i seng ca. kl. 19.00 og sover faktisk indtil om morgenen. Er der noget du vil foreslå, vi rykker rundt på her? Kan heller ikke få hende til at sove længere, selv om jeg går med barnevognen...
Det helt grundlæggende spørgsmål jeg har til dig og med din erfaring med meget aktive børn er: Synes du vi skal prøve at berolige hende, tale dæmpet osv eller skal vi snarere prøve at lege mere vildt med hende, få hende til at rase ud eller?!?!
Det er vist meget godt, vi snart skal finde en pasningsordning til hende... for jeg kan næsten ikke holde til mere. Jeg har aldrig 2 min til mig selv, pyha.
Mange hilsner, Lone