Svar: Tommelfinger eller sut?
16. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Ulla
Det er langt bedre at Allice gnaver i en sut end at hun sutter på sin tommelfinger, så selvom hun ikke bruger sutten rigtigt, så er det stadig bedre at give hende den - så længe sutten gnaven på, suttes der jo ikke på fingeren ...
At sutte på tommelfinger virker beroligende på børn. Man ved at barnet allerede inde i maven sutter på finger, så det er helt naturligt at gøre det. Og suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed.
Men det er bedre at barnet sutte på en sut, fordi den kan man bedre styre brugen af på sigt. En tommelfinger kan bruges dagen igennem og man kan ikke lave aftaler omkring den. Når man sutter på tommelfinger er der en vis risiko for at barnet får tandproblemer og man kan nogle gange opleve, at børn der har suttet rigtig meget på tommelfinger, skal have tænderne rettet. Det handler om at der simpelthen er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.
Det er derfor en god idé at tilbyde barnet en sut, som alternativ til tommelfingeren og derfor er det fint at I gør dette i stedet - også selvom hun ikke sutter rigtigt på den.
I kan også med den alder hun har nu, skære en agurkeskive på ca 1½ cm, lave hul i midten og sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. På den måde kan hun gnave lidt i agurken, stadig have fornemmelsen af at sutte lidt og bruge sine hænder, men uden at få vanen med at skulle sutte rigtigt på sin tommelfinger. Agurk er også et gammelt husmoderråd mod ømme gummer, hvis hun har noget der generer der :)
Prøv at give hende sutten med lidt mælk eller vand på, så den ikke er knas tør at få i munden. Prøv også at give hende sutten på forskellige tidspunktet f.eks. lige i forlængelse af at have spist, så det er naturligt for hende at sutte.Mange børn vil netop gerne have sutten lige efter at have indtaget mælk, fordi det at sutte virker beroligende på maven og hjælper mælken igennem systemet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske